هریس: ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف نمی‌کنم

کامالا هریس، در اولین مصاحبه رسمی خود پس از پذیرش نامزدی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری، وعده داد در مورد مهاجرت از مرزهای جنوبی ایالات متحده رویکردی سخت‌گیرانه‌تر اتخاد کند و اعلام کرد ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف نخواهد کرد.

در شرایطی که کمتر از دو ماه تا روز انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده باقی مانده است، هریس در مصاحبه با دانا بش، یکی از مجریان شبکه سی‌ان‌ان، سعی کرد خود را فردی مسلط و مطلع نشان دهد و به آمریکایی‌ها تصویر روشنی از مواضع سیاسی خود ارائه دهد.

هریس و مساله مهاجرت

هریس گفت قصد دارد مجددا تلاش‌هایش برای تصویب قوانین جامع در مورد مرزها را از سر بگیرد تا ورود مهاجران به ایالات متحده را محدود کند و قول داد قانون را در مورد عبور غیرقانونی از مرز اجرا کند.

حانم هریس در توضیح قوانین ایالات متحده در مورد مهاجرت گفت: «ما قوانینی داریم که باید رعایت و اجرا شوند، قوانینی که به افرادی که به طور غیرقانونی از مرز ما عبور می‌کنند می‌پردازد و باید برایشان پیامدهایی داشته باشد.»

او علاوه بر تغییر موضع خود در مورد مهاجرت در مرز جنوبی ایالات متحده با مکزیک، گفت دیگر خواهان ممنوعیت فراکینگ، یک روش تولید انرژی فسیلی، نیست. این روش تولید انرژی در ایالت پنسیلوانیا، یکی از ایالت‌های چرخشی که می‌تواند نتیجه انتخابات را تعیین کند، قانونی است و کاربرد دارد.

هریس در پاسخ به سوالی درباره تغییر مواضعش گفت: «ارزش‌های من تغییر نکرده است»، اما سفرهایش به سراسر کشور به‌عنوان معاون رییس‌جمهور، «او را به این باور رسانده است که ایجاد اجماع مهم است، و مهم است که به یک نقطه مشترک برسیم تا امکان حل مشکلات فراهم شود.»

هریس از زمان نامزدی برای معاونت ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ تا زمانی که ماه گذشته به عنوان نامزد دموکرات‌های برای مواجهه با دونالد ترامپ در انتخابات معرفی شد، مواضع خود را در مورد برخی مسائل به مرکز طیف سیاسی نزدیک‌تر کرده است.

مساله جنگ غزه و اسرائیل

او همچنین در مورد اسرائیل هم همان رویکرد جو بایدن را در پیش گرفت و ضمن حمایت از یک اسرائیل قوی، درخواست‌های برخی از اعضای حزب دموکرات برای بازنگری در ارسال سلاح به اسرائیل به دلیل تلفات سنگین فلسطینی‌ها در غزه را رد کرد و گفت: «نه، ما باید به یک توافق آتش‌بس برسیم و گروگان‌ها را بازگردانیم.»

از خانم هریس در مورد جنگ غزه سوال شد و او در واکنش این موضع کاخ سفید را تکرار کرد که هم اسرائیل و هم حماس باید «توافق کنند» و فلسطینی‌ها شایسته داشتن کشور خود در همسایگی اسرائیل هستند.

سیاست داخلی آمریکا

هریس در این مصاحبه که با همراهی تیم والتز، فرماندار مینه‌سوتا و نامزد معاونت ریاست‌جمهوری انجام شد، همچنین گفت: «در صورت پیروزی در انتخابات، می‌خواهد یک جمهوری‌خواه را به کابینه خود اضافه کند.»

هریس با اشاره به اهمیت دیدگاه‌های متنوع گفت: «فکر می‌کنم مهم است افرادی با دیدگاه‌ها و تجربیات متفاوت هنگام اتخاذ تصمیمات مهم حضور داشته باشند و فکر می‌کنم برای منافع مردم آمریکا بهتر است یکی از اعضا کابینه من یک جمهوری‌خواه باشد.»

از زمان معرفی هریس به عنوان کاندیدای حزب دموکرات برای ریاست جمهوری، وضعیت او در نظرسنجی‌ها پیشرفت قابل ملاحظه‌‌ای داشته، صدها میلیون دلار کمک مالی برای کارزار انتخاباتی خود جمع‌آوری کرده و مجموعه‌ای از سخنرانی‌های موثر ارائه داده است.

هریس در نظرسنجی اخیر رویترز/ایپسوس با ۴۵ درصد در برابر ۴۱ درصد از ترامپ پیشی گرفته است. برخی منتقدان گفته بودند او ممکن است در موقعیت‌های غیرمترقبه مانند مصاحبه تلویزیونی به خوبی عمل نکند، اما ناظران می‌گویند او در این مصاحبه هیچ اشتباه بزرگی مرتکب نشد.

موضوعات اقتصادی و تورم

هریس در این مصاحبه همچنین از مدیریت بایدن و خودش در مقابله با تورم دفاع کرد و گفت که آن‌ها اقتصادی را به ارث بردند که به دلیل همه‌گیری کووید نابسامان بود و به گفته او، ترامپ آن را بد مدیریت کرده بود.

هریس اضافه کرد در دولت بایدن کار زیادی برای کاهش قیمت‌ها انجام شده اما «قیمت‌ها هنوز خیلی بالاست.»

جرمی سوری، استاد تاریخ و امور عمومی در دانشگاه تگزاس در آستین، در گفتگو با رویترز گفت هریس در این مصاحبه به عنوان فردی آگاه و «سازنده توافق» ظاهر شد، اما می‌توانست «پاسخ‌های ملموس‌تر و مشخص‌تری» در مورد این‌که در اولین روز ریاست جمهوری خود چه خواهد کرد، ارائه دهد.

مسائل اقلیمی

هریس به تلاش‌‌هایش برای رسیدگی به مساله تغییرات اقلیمی و حمایت از «توافق سبز نو»، که پیشنهاد حزب دموکرات در کنگره برای کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی است، به عنوان یکی از ارزش‌هایی که به آن پایبند است اشاره کرد: «همیشه معتقد بودن و روی این مساله کار کرده‌ام، که بحران اقلیمی یک مشکل واقعی و یک موضوع فوری است.»

هریس همچینن به قانون «کاهش تورم» که با ابتکار دولت بایدن در کنگره تصویب شد اشاره کرد و گفت صدها میلیون دلار به انرژی‌های تجدیدپذیر و اعتبار مالیاتی برای خرید خودروهای برقی اختصاص می‌دهد.

Print Friendly, PDF & Email