وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه با «العربیه»:حمله به استان کورسک با هدف دفاع از خود انجام شده است

اوکراین از متحدان غربی خواست تا موشک به آن ارسال کنند و محدودیت‌های اعمال شده بر حملات به اهداف نظامی در عمق روسیه را لغو کنند.پس از عبور آشکار اوکراین از تمام خطوط قرمز روسیه، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، در اشاره به حمله کشورش به عمق خاک روسیه، تایید کرد که حمله به استان کورسک با هدف دفاع از خود انجام شده است.

دیمیترو کولبا، پنج‌شنبه ۸ شهریور در مصاحبه اختصاصی با شبکه «العربیه» افزود که کورسک یکی از مناطقی است که روسیه از آنجا جنگ خود را علیه اوکراین آغاز کرده بود.

وزیر خارجه اوکراین همچنین افزود که عملیات در کورسک یک تصمیم اوکراینی بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی بوده و تأکید کرد که کی‌یف قبل از انجام این عملیات از آمریکا یا اروپا تأییدیه‌ای دریافت نکرده است.

وی با بیان این‌که هدف قرار دادن فرودگاه‌های نظامی روسیه به نجات جان مردم اوکراین کمک می‌کند، خاطرنشان کرد که عملیات کورسک تعادل را در جنگ علیه روسیه بازگردانده است.

وزیر خارجه اوکراین بر اعتقاد کشورش به حق عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» تاکید و خاطرنشان کرد که کی‌یف گام‌های سریعی برای پیوستن به اتحادیه اروپا برمی‌دارد.

دیمیترو کولبا، در مورد اختلافات با مجارستان معتقد بود که می‌توان آن‌ را مدیریت و حل کرد.

در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، او بر این باور است که ترامپ رویکرد متفاوتی نسبت به اوکراین اتخاذ نخواهد کرد و توضیح داد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، با هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در ارتباط است.

قبل از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، اوکراین اعلام کرد که از تمام خطوط قرمز روسیه عبور کرده است.

کولیبا ساعات اولیه پنج‌شنبه گفت که کشورش از خطوط قرمز تعیین شده توسط روسیه عبور و شواهدی را که مدعی پیروزی آن بودند را رد کرد.

به گزارش «العربیه» وزیر خارجه اوکراین همچنین از متحدان غربی خواست تا به کشورش موشک ارسال کنند و محدودیت‌های اعمال شده بر حملات به اهداف نظامی در عمق روسیه را لغو کنند.

استقبال جوزپ بورل
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود از حضور نیروهای اوکراینی در استان کورسک استقبال و این حمله را «شجاعت استراتژیک» توصیف کرد.

بورل همچنین در هنگام ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا با همراهی کولبا، از این اتحادیه خواست تا به کی‌یف تجهیزات دفاع هوایی بیشتری ارائه دهند و تمامی محدودیت‌ها در مورد حمله به روسیه با تسلیحات غربی را رفع کنند.

این مقام ارشد اروپایی گفت: «اوکراین بیش از هر زمان دیگری به سامانه‌های دفاع هوایی نیاز دارد و این موضوع اولین مورد در دستور کار ما خواهد بود.»

روسیه با «نبرد سخت» ارتش اوکراین مواجه می‌شود
دیوید کوهن، معاون مدیر سازمان امنیت خارجی آمریکا «سیا»، گفت اگرچه روسیه قصد دارد یک ضدحمله گسترده برای بازپس‌گیری مناطقی که در کورسک از دست داده برگزار کند، اما با «نبرد سخت» ارتش اوکراین مواجه خواهد شد.

به گزارش «رویترز»، کوهن در جریان یک کنفرانس امنیتی گفت در حالی که کی‌یف اعلام کرده قصد الحاق مناطق متصرفه را ندارد، نیروهای اوکراینی در حال ساخت خطوط دفاعی هستند و ظاهرا می‌خواهند برای مدتی آن منطقه را حفظ کنند.معاون مدیر سیا گفت: «مطمئنیم که پوتین ضدحمله‌ای برای بازپس‌گیری آن منطقه آغاز خواهد کرد. اما انتظار ما این است که روس‌ها نبردی دشوار پیش رو داشته باشند.»

او افزود: «پوتین نه تنها باید با این واقعیت مواجه شود که اکنون یک خط مقدم در داخل خاک روسیه وجود دارد که باید با آن مقابله کند، بلکه باید با تأثیرات اجتماعی این واقعه که بخشی از خاک روسیه را از دست داده است، دست و پنجه نرم کند.»

این مقام امنیتی ارشد آمریکا در پایان سخنانش، بدون ارائه جزئیات، عنوان کرد که موفقیت اوکراین در نبرد کورسک «پتانسیل تغییر سازوکارهای جنگ» را دارد، و احتمالا کمی پیشرفت ایجاد می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه گفته بود جنگ با روسیه در نهایت از طریق مذاکره پایان خواهد یافت، اما کی‌یف باید برای مذاکره دست بالا را داشته باشد. او افزود قصد دارد به زودی طرحی برای صلح به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و دو جانشین احتمالی وی ارائه دهد.

پوتین گفته است که هرگونه توافقی باید با پذیرش «واقعیت‌های روی زمین» توسط اوکراین آغاز شود. روسیه در حال حاضر بخش‌های بزرگی از چهار منطقه اوکراینی و همچنین کریمه را در اختیار دارد. در مقابل، اوکراین می‌گوید که بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از منطقه کورسک روسیه را به اشغال درآورده است.

Print Friendly, PDF & Email