برکناری فرمانده نیروی هوایی اوکراین در پی سقوط هواپیمای اف-۱۶ این کشور

به دنبال سقوط جنگنده آمریکایی اف-۱۶ در اوکراین، رئیس جمهور اوکراین فرمانده نیروی هوایی این کشور را برکنار کرد.ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز جمعه ۹ شهریور و پس از سقوط یک جنگنده اف-۱۶ این کشور، فرمانده نیروی هوایی را از کار برکنار کرد.

زلنسکی بدون اشاره به اینکه آیا تصمیم او برای اخراج اولشچوک با سقوط اف-۱۶ در روز دوشنبه مرتبط است یا خیر گفت: «سطح فرماندهی نیروی هوایی نیاز به تقویت دارد. ما باید از مردم، از نیروهای خود و از همه سربازان محافظت کنیم به همین دلیل ژنرال آناتولی کریونوژکا را به عنوان سرپرست فرماندهی نیروی هوایی منصوب می‌کنم.»

رئیس جمهوری اوکراین همچنین از «همه خلبانان نظامی، مهندسان، سربازان گروههای آتش و واحدهای پدافند هوایی و همه کسانی که برای اوکراین می‌جنگند» تشکر و قدردانی کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز جمعه نهم شهریور فرمان برکناری میکولا اولشچوک از سمت فرماندهی نیروی هوایی این کشور را منتشر کرد.

آقای زلنسکی در این فرمان و همچنین در پیام ویدئویی که پس از آن منتشر شد تاکید کرد که این تصمیم را «در راستای تقویت رهبری نظامی اوکراین» گرفته است.

خبر سقوط یک فروند جنگنده اف-۱۶ در اوکراین ابتدا روز پنجشنبه در وال‌استریت جورنال منتشر شد و این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که این سقوط روز دوشنبه روی داده است.

پس از آن نیروی هوایی اوکراین تایید کرد که این جنگنده هنگام دفع حمله گسترده روسیه سقوط کرد و خلبان آن، اولکسی مِس، کشته شد.وال‌استریت جورنال گزارش داده بود که بررسی‌های اولیه نشان از آن دارد که این جنگنده با آتشباری روسیه سرنگون نشده، و به احتمال زیاد در نتیجه اشتباه خلبان سقوط کرده است.

با این حال میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی که اکنون برکنار شده، اعلام کرد که «تجزیه و تحلیل دقیق» این سقوط در حال انجام است.

میکولا اولشچوک سه سال پیش به این مقام منصوب شده بود.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز ۲۱ تیر امسال گفت اولین گروه از جت‌های جنگنده اف -۱۶ ساخت ایالات متحده از دانمارک و هلند به اوکراین منتقل شده است و تابستان امسال در آسمان اوکراین پرواز خواهند کرد تا اطمینان حاصل شود که اوکراین می‌تواند به طور مؤثر از خود در برابر تجاوز روسیه دفاع کند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نیز پیشتر گفته بود ایالات متحده آموزش خلبان‌های اوکراینی برای پرواز با اف-۱۶ را به عنوان بخشی از تلاش چندملیتی برای ارائه جت‌های پیشرفته به اوکراین آغاز خواهد کرد.

جنگنده‌های اف-۱۶ ماه گذشته تحویل اوکراین اشد و ۱۴ مرداد ولودیمیر زلنسکی در مراسم «روز نیروی هوایی» اعلام کرد که استفاده از این جنگنده‌ها آغاز شده است.

Print Friendly, PDF & Email