طرح مشترک اولمرت و ناصر القِدوه برای آتش‌بس در غزه و تشکیل کشور فلسطین

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، و ناصر القِدوه، وزیر امور خارجه پیشین تشکیلات خودگردان فلسطینی روز جمعه ۹ شهریور، در بیانیه‌ای مشترک، طرحی را برای پایان دادن به مناقشه کنونی در نوار غزه و در نهایت تشکیل کشور مستقل فلسطین ارائه کردند.

این دو مقام توافق کرده‌اند که برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطین، توقف درگیری‌ها در غزه، آزادی گروگان‌های در بند حماس و نهایتا پیشبرد طرح «دو دولت، دو ملت» با یکدیگر همکاری کنند.

طرح مشترک این دو نفر در چارچوب یک راه‌حل ارضی است که اولمرت در زمان حضور خود در قدرت به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل مطرح کرده بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل& بارها مخالفت خود را با تشکیل کشور مستقل فلسطین اعلام کرده است.

پارلمان اسلوونی روز ۱۵ خرداد با اکثریت آرا به‌ طور رسمی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت.اندکی پیش‌تر اسپانیا، نروژ و ایرلند نیز کشور فلسطین را به رسمیت شناخته بودند.

طرح‌ اولمرت و قدوه مرزهای سال ۱۹۷۶ را ملاک قرار می‌دهد اما هم‌زمان، مناطقی را برای شهرک‌های اسرائیلی و محله‌های یهودی‌نشین در اورشلیم شرقی در نظر می‌گیرد.

بر اساس این طرح، پایتخت فلسطین در محله‌های عرب‌نشین اورشلیم شرقی مستقر خواهد شد. اداره شهر قدیم اورشلیم نیز تحت قیمومیت پنج کشور، از جمله فلسطین و اسرائیل صورت خواهد گرفت.مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اردیبهشت‌ماه به پیش‌نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در این مجمع رای مثبت داد.

۹ کشور، از جمله اسرائیل، آمریکا، چک، مجارستان و آرژانتین به این قطعنامه رای منفی دادند.

طرح مشترک اولمرت و القِدوه همچنین بر لزوم عقب‌نشینی اسرائیل از غزه و استقرار دولتی تکنوکرات وابسته به تشکیلات خودگردان در این باریکه تاکید دارد.

در بیانیه این دو آمده است نوار غزه و کرانه باختری رود اردن باید ظرف ۲۴ تا ۳۵ ماه، خود را برای برگزاری انتخابات آماده کنند.

طبق این طرح، یک نیروی حافظ صلح عربی با نام «حضور امنیتی موقت عربی» در نوار غزه با ارتش اسرائیل همکاری خواهد کرد تا ثبات را به این باریکه بازگرداند و از احتمال وقوع مجدد حملات «تروریستی» از این منطقه جلوگیری به عمل آورد.

اعضای حماس ۱۵ مهر سال گذشته (هفتم اکتبر) با حمله به جنوب اسرائیل حدود هزار و ۲۰۰ نفر را کُشتند و بیش از ۲۵۰ تن را به گروگان گرفتند.

اسرائیل در واکنش به این تهاجم، عملیات نظامی گسترده‌ای را در نوار غزه آغاز کرد که بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته و ۹۳ هزار زخمی بر جای گذاشته است.

اولمرت و قدوه در بیانیه خود همچنین خواستار برگزاری نشستی برای بازسازی غزه با «مشارکت جدی کشورهای ثروتمند» شدند.

این دو مقام پیشین اسرائیل و فلسطین پیش‌تر در پادکستی که روز سوم مرداد منتشر شده بود، به بیان مواضع خود در خصوص آینده غزه پس از خاتمه درگیری‌ها پرداختند.

اولمرت از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ نخست‌وزیر اسرائیل و قدوه از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان بودند.

بر اساس نتایج یک نظرسنجی در خردادماه، نیمی از یهودیان اسرائیل با اشغال نوار غزه پس از پایان مناقشه کنونی موافق هستند.

این نظرسنجی از سوی اندیشکده آمریکایی پیو انجام شد.

Print Friendly, PDF & Email