ما خانوادە‌های دادخواه بر حق انسانی، سیاسی و حقوقی خود پای می‌فشاریم.”

جمعی از اعضای خانواده‌های دادخواه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به افزایش فشار جمهوری اسلامی بر آن‌ها، اعلام کردند: “ما خانوادە‌های دادخواه بر حق انسانی، سیاسی و حقوقی خود پای می‌فشاریم.”

متن کامل این بیانیه که به امضای ٨٢ تن از اعضای خانواده‌های دادخواه رسیده، چنین است:

دادخواهی دارای ماهیت فرهنگی، اجتماعی، حقوقی و سیاسی بوده و صحبت از آن بازگویی یک درد اجتماعی است. زمانی از آن سخن به میان می‌آید که ظلمی رخ داده یا حقی پایمال شده است. بنابراین از هرنظر دادخواهی یک حق و فرد دادخواه نه تنها دارای مصونیت سیاسی و حقوقی است؛ بلکه وظیفه سیستم قضاییست که پیگیر خواست وی و احقاق حق و برقراری عدالت باشد.

در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی دادخواهان نه تنها تحت پوشش قانون واقع نمیشوند؛ بلکه مورد تهدید، پیگرد، شکنجه و حتی زندانی شدن قرار می‌گیرند.

طی سالهای اخیر جنبش دادخواهی به یکی از قوی ترین و برحق‌ترین جنبشهای سیاسی و اجتماعی در سطح ایران بدل شد. به همین میزان هم جمهوری اسلامی به شیوەهای گوناگون آنها را تحت فشار قرار داد. تا جایی کە تعدادی از این خانوادەها ازجملە ماشااللە کرمی، کمال لطفی و سولماز حسن‌زاده، همین‌اکنون در زندانهای حکومت بە سر می‌برند که البته سولماز (خواهر محمد حسن زاده) کە در زندان ارومیە در اعتصاب غذا بە سر می‌برد و جانش در خطر بود، بە قید وثیقه موقتا آزاد شد.

ما امضا کنندگان بعنوان جمعی از خانوادە دادخواهان ضمن اینکه بر این حق انسانی، سیاسی و حقوقی خود پای می‌فشاریم؛ هرگونه اعمال فشار، تهدید، ارعاب، شکنجه و زندانی کردن را برنمی‌تابیم و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط دستگیرشدگان، رفع هرگونه فشار و تهدید و همچنین پیگیری و به جریان انداختن پروندەهای عزیزان جانباختەمان هستیم.

از افکار عمومی، مجامع بین الملل و حقوق بشری نیز خواستار پیگیری عاجل این برخوردهای جمهوری اسلامی با خانوادە دادخواهان و برقراری حق و عدالت هستیم.

Print Friendly, PDF & Email