معاون سابق فرماندار نیویورک به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت شد

دستیار سابق فرماندار نیویورک به اتهام «عامل دولت چین بودن» و همکاری با این کشور، در ازای دریافت میلیون‌ها دلار دستمزد و هدایای گرانقیمت، روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور، بازداشت شد.

به گزارش «رویترز»، لیندا سان، ۴۱ ساله و همسرش کریس هو ۴۰ ساله، پس از بازداشت، در برابر قاضی دادگاه خود را بی‌گناه دانستند.دادستانی فدرال می‌گوید سان در زمانی که برای دولت محلی کار می‌کرد، برای ملاقات هیئت نمایندگی تایوان با مقامات آمریکایی کارشکنی کرده بود، اما در عوض، برای هیئت نمایندگی چین تدارک وسیعی برای ملاقات با این مقامات فراهم می‌کرد.بر اساس این گزارش، دولت چین، میلیون‌ها دلار به حساب همسر او که شرکتی در چین داشت، واریز می‌کرد. دادستانی می‌گوید دستیار فرماندار سابق نیویورک و همسرش از این پول برای خرید خودروی فراری اسپورت و همچنین املاکی در جزیزه لانگ‌ایلند نیویورک و هونولولو به مبلغ شش میلیون دلار بهره گرفته‌اند.

دفتردادستانی فدرال در بروکلین همچنین می‌گوید دولت چین، همچنین، هدایای دیگری هم به سان داده است. از جمله آشپز مخصوص مقامات دولت چین یک مرغابی شکم‌پر را به خانه والدین سان فرستاده‌اند.

به گفته سخنگوی دولت محلی، دفتر کتی هوکل فرماندار نیویورک، مارس ۲۰۲۳ سان را به دلیل عملکرد نادرست اخراج کرده بود و موارد مشکوک را به مقامات مربوط گزارش داده و با ماموران امنیتی برای بررسی آن‌ها همکاری کرده بود.

پگی کو، قاضی دادگاهی که به این پرونده رسیدگی می‌کند این زوج را با وثیقه دو میلیون دلاری تا زمان تشکیل دادگاه، که ۲۵ سپتامبر برگزار خواهد شد، بطور موقت آزاد کرده است.دادگستری آمریکا در سال‌های اخیر افرادی که دارای مشاغل دولتی بوده و با کشورهایی چون روسیه و چین در ارتباط بوده‌ و برای آنها کار می‌کرده‌اند، تحت تعقیب قرار داده است. ماه گذشته نیز ونگ شوجان، یکی از پژوهشگران چینی در نیویورک، به دلیل جمع‌آوری اطلاعاتی درباره چینی‌های مخالف دولت آن کشور و ارسال این اطلاعات به دولت چین، در دادگاه محکوم شد.

لیندا سان با هشت اتهام از جمله عدم اعلام همکاری با دولت چین و پولشویی روبرو است. او که به همراه همسرش در خانه چهار میلیون دلاری خود در جزیره لانگ ‌ایلند دستگیر شد، درصورت اثبات اتهامات ممکن است با حکم چند سال زندان روبرو شود. «اف بی آی» چند هفته پیش از این، خانه آن‌ها را بازرسی کرد ولی اطلاعاتی در این باره منتشر نکرده بود.از سویی در پی بازداشت و متهم شدن یکی از دستیاران سابقش به فعالیت به نفع دولت پکن، سرکنسول چین در نیویورک اخراج شده است.

کتی هوکول روز چهارشنبه ۱۴ شهریور در یک نشست گفت که به وزارت امور خارجه آمریکا خواسته خود برای اخراج سرکنسول چین را اطلاعات داده بود و افزود: «به من اطلاع داده شده که سرکنسول دیگر در سمت خود در نیویورک نیست.»

او همچنین گفت این اطلاعات را از یک مقام بلندپایه وزارت خارجه ایالات متحده دریافت کرده است.

سفارت چین در واشینگتن و وزارت امور خارجه آمریکا هنوز در این زمینه اظهارنظر نکرده‌اند.

این اتفاق در پی آن رخ می‌دهد که لیندا سان، معاون سابق رئیس دفتر خانم هوکول و اندرو کومو، فرماندار سابق نیویورک، پس از بازداشت در روز سه‌شنبه، به شکل رسمی از سوی دادگاه به نقض قانون ثبت نام عاملان خارجی، جعل ویزا، قاچاق خارجی‌ها و توطئه برای پولشویی متهم شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، بر اساس یک نسخه از کیفرخواست صادر شده، کریس هو، همسر خانم سان و شریک جرم او، نیز به اتهاماتی مانند توطئه برای پولشویی و کلاه‌برداری متهم شده است.

این زوج روز سه‌شنبه در یک دادگاه فدرال اعلام بی‌گناهی کردند.

فرماندار نیویورک همچنین اعلام کرد از ماه‌ها پیش به وزارت دادگستری در این زمینه کمک کرده و همچنان با مقام‌های قضایی همکاری خواهد کرد.

کتی هوکول دستیار سابق خود را متهم کرد که علاوه بر اقدامات دیگر، با سوءاستفاده از اعتمادش، حتی امضای او را نیز بر روی برخی مدارک جعل کرده بود.

او همچنین گفت که لیندا سان یک «دستیار میان‌رده» بود و به شکل مدام با او در تماس نبود و «نقش واقعی » در سیاست‌های او به عنوان فرماندار نداشته است.

دادستان‌ها گفته‌اند که این دستیار سابق فرماندار نیویورک «مأمور مخفی دولت چین» بوده و همسر او نیز انتقال میلیون‌ها دلار برای نفع شخصی را تسهیل کرده است.

Print Friendly, PDF & Email