رسانه‌های اسرائیلی: السنوار قصد دارد همراه با رهبران باقی‌مانده حماس از محور فیلادلفی به ایران فرار کند

در یک کنفرانس خبری ۱۵ دقیقه‌ای برای رسانه‌های خارجی که شب گذشته در تل‌آویو برگزار شد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مخاطبان را شگفت‌زده کرد، زمانی که ادعا کرد حماس قصد دارد با استفاده از محور فیلادلفی که به شدت مورد مناقشه است، گروگان‌ها را از غزه خارج کند.

نتانیاهو گفت: «اگر ما از کریدور فیلادلفی خارج شویم، ناممکن خواهد بود که حماس را نه تنها از قاچاق سلاح، بلکه از قاچاق گروگان‌ها نیز باز داریم.»

پیشینه این ادعا چیست؟
به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، منابع اطلاعاتی به کمیته برنامه‌ریزی مشترک اطلاع دادند که برنامه یحیی السنوار شامل فرار خود و سایر رهبران باقی‌مانده حماس همراه با گروگان‌های اسرائیلی از طریق محور فیلادلفی به سینا و از آنجا به ایران بوده است.

این موضوع در جریان بازجویی از یک مقام ارشد حماس که دستگیر شده بود و همچنین از طریق اطلاعات به‌دست‌آمده از اسنادی که در روز پنج‌شنبه ۲۹ اوت مصادره شدند، فاش شد. این همان روزی بود که اجساد شش گروگان کشته شده اسرائیلی، بازگردانده شدند.

این منابع گزارش دادند که حماس از ماه‌ها پیش بر کنترل این کریدور اصرار داشت در حالی که اسرائیل به شدت مقاومت می‌کرد که با وجود تلاش‌های آمریکا، مصر و قطر در هشت ماه گذشته هیچ توافق یا مصالحه‌ای صورت نگرفته است.

ترک میدان نبرد و فرار از غزه
منابع آگاه همچنین احتمال دادند که یحیی السنوار به‌رغم موفقیت در تبلیغات بین‌المللی متوجه شده است که جنگ برای سازمان او به پایان رسیده و شانس او برای دستیابی به موفقیت نظامی وجود ندارد.

به گفته این منابع آگاه السنوار تنها یک راه خروج می‌بیند و آن نجات جان خود از طریق ترک میدان نبرد و فرار از غزه است. او بر خروج نیروهای ارتش اسرائیل از گذرگاه نیتساریم اصرار نداشته، زیرا از این گذرگاه امکان قاچاق یا فرار از غزه وجود ندارد.

منابع اسرائیلی معتقدند که برای این رهبر حماس، محور فیلادلفی تنها گزینه موجود برای اجرای نقشه‌اش بوده است، نقشه‌ای که مقامات امنیتی اسرائیل آن را به عنوان اقدامی «بزدلانه» توصیف می‌کنند.با این حال، اسرائیلی‌ها حتی به فکر خروج از محور فیلادلفیا نیستند، موضوعی که نتانیاهو آن را به حدی حیاتی می‌داند که حتی به قیمت عدم دستیابی به توافق یا افزایش شمار گروگان‌های کشته شده، قابل قبول نمی‌داند.

یکی دیگر از دلایل اصرار اسرائیل بر کنترل فیلادلفی، کشته شدن شش گروگان در چند روز پیش است.

تسلیم نشدن به خواسته‌های حماس
مقامات در داخل کابینه، شورای امنیت و ارتش اسرائیل، بر این باورند که تسلیم شدن به خواسته‌های السنوار در مورد محور فیلادلفی نشانه ضعف تلقی خواهد شد و پیامی به حماس خواهد بود مبنی بر این‌که کشتن گروگان‌ها به نفع آن‌هاست. این نوع امتیازدهی می‌تواند به افزایش درخواست‌ها و امتیازات بیشتر منجر شود، که به نوبه خود این جنبش فلسطینی را تقویت کرده و امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

السنوار خواهان صلح نیست
در جلسه‌ای پرتنش که این هفته در اسرائیل برای بررسی کشته شدن شش گروگان برگزار شد، اکثر اعضای کابینه توافق کردند که خروج از نوار غزه، از جمله محور فیلادلفی، ممکن است به بازگشت حاکمیت حماس منجر شود. این جنبش در طول دهه گذشته نشان داده است که تمرکز آن بر روی صلح نیست، بلکه بر نابودی اسرائیل متمرکز است.

بنیامین نتانیاهو در تاریخ ۲۷ مه و مجدداً در ۱۶ اوت زمانی که درخواست‌های حماس در جریان مذاکرات شکست خورد به جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، در یک سند داخلی محرمانه اطلاع داد؛ مشخص شد که این تلاش‌ها اتلاف وقت بود، چرا که السنوار از پیش تصمیم گرفته بود که هیچ توافق یا آتش‌بسی را قبول نکند مگر آنکه کنترل کامل بر محور فیلادلفی را به دست آورد.

محور فیلادلفی پس از تکمیل خروج اسرائیل از سینا در سال ۱۹۸۲ و بر اساس توافق صلح با مصر ایجاد شد. این مسیر دوگانه به طول ۱۴ کیلومتر، در امتداد حاشیه جنوبی نوار غزه از اسرائیل تا دریای مدیترانه، بین رفح در نوار غزه و سینا در مصر قرار دارد.

Print Friendly, PDF & Email