سفر تایلند و اخلاق مداری تایلندی‌ها!:عبدالکاظم دریساوی

آیت اله جواد مروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه درباره سفر اخیری که به اتفاق میثم مطیعی به تایلند داشته گفت:” مردم اخلاق‌مدار تایلند از ما استقبال بی نظیری کردند”. انسان وقتی این گونه سخنان را از این افراد می‌شنود یا از تلویزیون می‌بیند هم متعجب می‌شود و هم متاسف. تعجب برای تکرار توجیهات نخ‌نمای حضرات درباره این گونه سفرها و تاسف برای  پول پاشی ها و هزینه تراشی های عجیب و غریب از جیب ملت ایران!!  
اولا کسانی که از هیات اعزامی( مداح و مبلغان مذهبی ایران ) در تایلند استقبال کردند همان  افرادی بوده و هستند که مورد حمایت انجمن ها و نهادهای  تاسیس شده توسط جمهوری اسلامی‌اند لذا نمی‌توان این نوع  استقبال را به پای مردم تایلند نوشت و درباره اخلاق‌مداری آنان سخن گفت. تعیین مقرری  ماهانه و انواع هدایا و پول را به هرکس که بدهید “اخلاق و اخلاق‌مداری” را در تمام وجنات و سکنات او مشاهده خواهید کرد.
ثانیا چگونه و با چه متر و معیاری می توان اخلاق‌مداری واقعی مردم یک کشور را مورد  بررسی قرار  و درباره آن نظر داد؟
تایلندی ها مثل سایر ملت های جهان دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی و مذهبی و اخلاقی  مشخصی هستند که سالها علیه ظلم و بی عدالتی و  تبعیض طبقاتی و جهالت  مبارزه کرده‌اند. سطح و کیفیت اخلاق‌مداری این مردم تابع شرایط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی آنان است. انسان گرایی و   میهمان‌نوازی  بدون چشم‌داشت در عمل و رفتار مطلوب  با خارجی‌ها و معتقدان به ادیان و مذاهب دیگر   از شاخص های  مهم در مقوله اخلاق به حساب می‌آیند. هرگاه معدل رفتار  دولت وملتی بر اساس این شاخصه ها بود آن ملت را می‌توان اخلاق‌مدار نامید.
ثالثا چه نیازی به تاسیس  انجمن ها ونهادهای مذهبی  در کشور تایلند و سایر ممالک دیگر است آن هم در شرایطی که کشور به تک تک دلارهایی که دراین راه‌ها هزینه می شود نیاز عاجل و اساسی داشته و دارد. طی  دو دهه تعداد مرکز فرهنگی و مذهبی در۶۴ کشور جهان تاسیس و بیش از بیست و نه هزار مبلغ مذهبی و دوهزار قاری قرآن  به خارج از کشور اعزام شده‌اند. این مراکز و هزینه های ارزی و ریالی مربوط به آن  چه  آورده‌ای برای کشور داشته است؟ هیچ به اضافه انواع حاشیه های دردسر ساز و بحران آفرین!
شورای عالی حوزه های علمیه باید هر چه زودتر جلو این هزینه سازی های بی حاصل و اسراف و تبذیر  و سایر سیاست های غلط را گرفته و به جای آن سیاست ریاضت اقتصادی را برای حوزه های علمیه و همه نهادهای مذهبی داخل و خارج از کشور را در پیش گیرد وعلاوه بر آن در حمایت از دولت جدید  تعطیلی اکثر این نهادها را در دستور کار خود قرار دهد تا هم به اقتصاد ملی کمک کرده و هم بخشی از اعتبار بر باد رفته خود را باز یابد.

Print Friendly, PDF & Email