سمیر جعجع : ایران از مساله فلسطین برای توسعه‌طلبی در منطقه و دوقطبی کردن جوامع عربی سوءاستفاده می‌کند

سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنانی، پنج‌شنبه ۱۵ شهریور در گفت‌و‌گو با شبکه «العربیه» تاکید کرد که ایران تنها به منافع خود می‌اندیشد و از مساله فلسطین به‌عنوان بهانه‌ای برای یارکشی‌های خود در بین جوامع عربی و گسترش توسعه‌طلبی‌اش در منطقه سوءاستفاده می‌کند.

جعجع توضیح داد که «ایران همچنین از مساله فلسطین برای دوقطبی کردن جوامع عربی سوء‌استفاده کرد.»رئیس حزب نیروهای لبنانی، همچنین گفت که اسرائیل از ۳۰ سال پیش خطر ایران و طرح‌های توسعه‌طلبانه آن در منطقه را رصد کرده است.
او همچنین اظهار داشت که اسرائیل حمله «حماس» را مغتنم شمرد تا از گسترش توسعه‌طلبی ایران در منطقه جلوگیری کند.

جعجع یکشنبه گروه شبه‌نظامی حزب‌الله مورد حمایت ایران در لبنان را در واکنش به تبادل‌آتش آن با اسرائیل که از حدود ۱۱ ماه پیش در حمایت از جنبش «حماس» دیگر متحد ایران داشته است، به «مصادره تصمیم‌گیری‌های لبنانی‌ها» متهم کرد.

او در جریان یک گردهمایی حزبی در محل اقامت خود در شمال بیروت، گفت: «چه کسی به حزب‌الله اجازه داده و به او اختیار داد تا تصمیم‌گیری‌های لبنانی‌ها و آزادی آن‌ها را مصادره کند و اراده اعلان جنگ و صلح را در انحصار خود درآورد؟»

رئیس حزب نیروهای لبنانی افزود: «این جنگ مورد خواست لبنانی‌ها نیست و دولت هیچ نقشی در آن ندارد و هیچ نظر و حرفی نداشته است. این جنگ به نفع لبنان نیست و به غزه کمکی نکرده و حتی ذره‌ای از رنج‌ها و دردهای آن[فلسطینیان] را کاهش نداده است.»

از زمان آغاز جنگ در غزه در ۷ اکتبر، حزب‌الله و اسرائیل به‌طور روزانه در مرز لبنان و اسرائیل به تبادل آتش می‌پردازند. حزب‌الله که مدعی است پایگاه‌های نظامی اسرائیل را هدف قرار می‌دهد و می‌گوید که با هدف «حمایت» از غزه دست به چنین حملاتی می‌زند.

از آغاز تشدید تنش‌ها، چندین نیروی سیاسی در لبنان، از جمله جعجع که حزبش بزرگ‌ترین بلوک در پارلمان لبنان را دارد، حزب‌الله را به خاطر همسویی آن با ایران و عملیاتی کردن تهدیدها و اقدامات بی‌ثبات‌‌کننده تهران در منطقه و گشودن جبهه‌ای از جنوب لبنان علیه اسرائیل، مورد انتقاد قرار داده‌اند.

Print Friendly, PDF & Email