آمریکا و عراق درباره آغاز خروج نیروهای ائتلاف از اول سپتامبر ۲۰۲۵ توافق کردند

خبرگزاری «رویترز» به نقل از چند منبع آگاه اعلام کرد که واشینگتن و بغداد به توافقی درباره طرح خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده از عراق، دست یافته‌اند.

این منابع توضیح دادند که این طرح شامل خروج صدها نیروی ائتلاف تا سپتامبر ۲۰۲۵ و بقیه تا پایان سال بعد (۲۰۲۶) است.

توافقات گسترده‌ای درباره این طرح وجود دارد و در حال حاضر منتظر تایید نهایی دو کشور است تا تاریخ رسمی آن اعلام شود.

یک مقام ارشد آمریکایی به «رویترز» گفت: «ما به توافقی دست یافته‌ایم و در حال حاضر تنها مسأله زمان اعلام آن است.»

دو کشور آمریکا و عراق همچنین به دنبال ایجاد یک رابطه مستشاری جدید هستند تا به برخی از نیروهای آمریکایی امکان دهد پس از پایان خروج ائتلاف از عراق در این کشور باقی بمانند.

این منابع گفتند که اعلام رسمی قرار بود در ابتدا چند هفته پیش صورت گیرد، اما به دلیل تشدید تنش‌های منطقه‌ای مرتبط با جنگ در نوار غزه و همچنین برای تسویه برخی جزئیات باقی‌مانده، به تعویق افتاده است.

این منابع شامل پنج مقام آمریکایی، دو مقام از دو کشور دیگر عضو در ائتلاف بین‌المللی و سه مقام عراقی می‌شوند که به‌دلیل عدم داشتن مجوز اظهارنظر درباره این موضوع خواستار عدم افشای هویت خود شده‌اند.

چند منبع گزارش دادند که اعلام توافق ممکن است در این ماه اتفاق بیفتد.

فرهاد علاءالدین، مشاور روابط خارجی نخست‌وزیر عراق نیز به نوبه خود گفت که مذاکرات فنی با واشینگتن درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق به پایان رسیده است.

علاءالدین افزود: «ما در آستانه انتقال روابط عراق و اعضای ائتلاف بین‌المللی به سطح جدیدی هستیم که بر روابط دوجانبه در زمینه‌های نظامی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی متمرکز است.» وی درباره جزئیات این طرح که توسط خبرگزاری «رویترز» فاش شده است، اظهارنظری نکرد.

Print Friendly, PDF & Email