درخواست کاخ سفید از غول‌های فناوری برای مبارزه با سانسور اینترنت در ایران و روسیه

مقامات آمریکایی در جلسه‌ای از نمایندگان گوگل، آمازون، مایکروسافت و کلودفلرخواستند تا برای مقابله با سانسور اینترنت در ایران و روسیه چاره‌اندیشی کنند.

به گزارش «رویترز»، در این جلسه از این غول‌های فناوری خواسته شده تا پهنای باند بیشتری در اختیار ابزارهای دور زدن اینترنت که دولت آمریکا آنها را تامین مالی می‌کند از جمله وی‌پی‌ان قرار دهند.

میزان استفاده از این ابزارها که دولت آمریکا از طریق صندوق فناوری باز آنها را پشتیبانی می‌کند در ایران و روسیه و همچنین میانمار و سایر کشورهایی که اینترنت را سانسور می‌کنند، افزایش یافته است.

لورا کانینگهام، رئیس صندوق فناوری باز می‌گوید: «در سالهای اخیر،شاهد افزایش تقاضا برای وی‌پی‌ان بوده‌ایم که کاربران ایرانی و روسی در صدر این متقاضیان بوده‌اند. در سالهای گذشته ما بطور میانگین ۹ میلیون کاربر وی‌پی‌ان را پشتیبانی کرده‌ایم ولی اکنون این تعداد بیشتر از چهار برابر شده است».صندوق فناوری باز در سال ۲۰۱۹ برای پشتیبانی از تکنولوژی مرتبط با آزادی اینترنت و مقابله با سانسور آنلاین تاسیس شده است.

کاربران اینترنت در ایران از وی‌پی‌ان و فیلترشکن‌ها برای دور زدن سانسور اینترنت توسط حکومت استفاده می‌کنند، لورا کانینگهام می‌گوید ماهانه ۴۶ میلیون نفر در سراسر جهان از وی‌پی‌ان های مورد پشتیبانی آمریکا استفاده می‌کنند.

در حالی که شرکت‌های دیگر به «رویترز» درباره این نشست، پاسخی نداده‌اند اما کلودفلر می‌گوید که در حال بررسی بیشتر درباره قطع و سانسور اینترنت است.رئیس صندوق OTF آمریکا می‌گوید کاخ سفید از نمایندگان شرکت‌های صنعت فناوری درخواست کرد که پهنای باند بیشتری را در قالب طرح‌های تخفیفی یا رایگان برای VPNهای تحت حمایت OTF در نظر بگیرند: «طی چند سال اخیر، شاهد افزایش انفجاری تقاضا برای VPNها بوده‌ایم، خصوصا از سوی کاربران ساکن در روسیه و ایران. به‌مدت یک دهه و به‌شکل منظم، هر ماه از حدود ۹ میلیون کاربر VPN حمایت کرده‌ایم و حالا آن عدد بیش از چهار برابر شده است.»

مطابق آمار رویترز، دولت آمریکا در سال‌های اخیر بودجه‌ی حمایت از نرم‌افزارهای VPN را به‌طور منظم افزایش داده است. این بودجه مستقیما در اختیار صندوق VPN قرار می‌گیرد.

با پیشرفت فناوری در کشورهای مختلف، مسدودسازی عملکرد VPNها راحت‌تر از قبل شده است و OTF به‌طور ویژه از VPNهایی حمایت می‌کند که برای کارکردن در کشورهایی مثل روسیه طراحی شده‌اند.

رویترز می‌گوید که از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، بودجه‌ی OTF در چند نوبت افزایش یافته است و در یک نمونه، حمایت مالی مستقیما از سوی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا انجام گرفت.

با وجود تمام تلاش‌ها، همچنان تقاضا برای VPN در کشورهای روسیه، ایران و میانمار بسیار فراتر از پیش‌بینی‌‌ها بوده است. امروزه حدود ۴۶ میلیون نفر به‌صورت ماهانه از VPNهای تحت حمایت دولت آمریکا استفاده می‌کنند. رئیس OTF می‌گوید که آن‌ها تمایل دارند از کاربران بیشتر پذیرایی کنند؛ اما منابع لازم را برای هم‌گام‌شدن با سطح تقاضا در اختیار ندارند.

نمایندگان آمازون، گوگل و مایکروسافت به درخواست رویترز برای شفاف‌سازی درباره‌ی این گزارش پاسخ ندادند. در همین حین نماینده‌ی کلادفلر گفت این شرکت در همکاری با پژوهشگران در تلاش است که «قطعی و سانسور اینترنت را بهتر از قبل مستند کند.»
ایران در کنار چین و روسیه یکی از بدترین کشورهای جهان از نظر آزادی اینترنت شناخته شده است که نه تنها دسترسی به اغلب محتوای اینترنتی در آن ممنوع است بلکه دسترسی مردم به تقریبا تمام پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی محبوب، قطع شده است و بیش از ۶۰ میلیون کاربر اینترنت را به بهره‌برداری از ابزارهای مختلف برای دور زدن سانسور اینترنت واداشته است.

Print Friendly, PDF & Email