ادامه واکنش‌ها در پی انتشار جزئیاتی جدید درباره حملات هوایی ناشناس به «مصیاف» سوریه

پس از انتشار جزئیات جدیدی درباره حملات هوایی ناشناسی که شامگاه یکشنبه اطراف شهر مصیاف در استان حماه سوریه را هدف قرار داد، واکنش‌های متبادل و اظهارات در این‌باره همچنان ادامه دارد.

منابع اسرائیلی جمعه گزارش دادند که این حملات هوایی همانند صدها حملاتی که در سال‌های گذشته توسط تل‌آویو علیه اهدافی در سوریه انجام شده، نیست.به گزارش «آکسیوس» این اظهارات منابع اسرائیلی را یک گزارش‌ آمریکایی جدید نیز تایید کرده است که گفته اسرائیل عملیات مصیاف را با حملات هوایی از دریای مدیترانه و دیگر مناطق آغاز کرده و مناطقی را در حمص، حماه، طرطوس هدف قرار داده است.

بنا به این گزارش پس از انجام این حملات هوایی، حملاتی عمیق‌تر به‌ویژه بر شهر مصیاف، که پایگاه‌های نظامی و امنیتی مهم در آن واقع است، متمرکز شد.

در این گزارش که در آن عملیات مصیاف غیرعادی توصیف شده، آمده است که پس از انجام حملات هوایی عمقی، در همان روز عملیات هلی‌برن نیروها صورت گرفت که توسط افراد نیروهای ویژه اسرائیلی وابسته به یگان «سایریت ماتکال» انجام شد.

همچنین گفته شده که نیروهای نخبه ارتش اسرائیل به یک تاسیسات نظامی بزرگی دسترسی پیدا کردند که اسرائیل در گذشته بارها برای نابود کردن آن کوشیده اما تلاش‌های آن ناموفق بود.

بنا به گزارش «شبکه ۱۴» اسرائیل درباره این عملیات نظامی، علت ناکامی اسرائیل در نابود کردن این تاسیسات بزرگ نظامی که توسط ایران و با همکاری ارتش سوریه در زیرزمین در شهر مصیاف ساخته شده، به‌ این‌ دلیل ذکر شده است که از طریق هوایی بمباران می‌شد.

در این گزارش‌ها آمده است که نیروهای ویژه ارتش اسرائیلی پس از انجام هلی‌برن نگهبانان سوری را غافلگیر کرده و با درگیر شدن با آنها کشته‌اند.

نیز گفته شده که نیروهای سوری پس از هدف گرفته شدن این تاسیسات از طریق حملات هوایی، احتمال نمی‌دادند که پس از آن عملیات هلی‌برن انجام شود.

در این جزئیات آمده است که نیروهای نخبه اسرائیلی در حالی که دو بالگرد در آسمان حمله آنها را مورد پوشش و پشتیبانی قرار می‌داد، به بمب‌گذاری در این تاسیسات نظامی و منفجر کردن آن اقدام کردند.

در جزئیات آمده است که اسرائیل این تاسیسات ساخت ایران را منهدم کرده و به اسنادی سری دسترسی پیدا کرده و به‌همراه آنها تعدادی از افراد از جمله کارشناسان ایرانی ناپدید شده‌اند.
این جزئیات اما از سوی طرف ایرانی رد شده است و خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران ایران گزارش‌ها مبنی بر دستگیری تعدادی از نیروهای ایرانی توسط اسرائیل طی عملیات آن در «مصیاف» در خاک سوریه را «کذب محض» دانست.

«تسنیم» در ادامه گزارش خود گفته که یک منبع آگاه در گفت‌وگو با این خبرگزاری ضمن تکذیب این ادعاها، گفته است: «اساساً هیچ نیروی ایرانی در سوریه در مصیاف حضور نداشته‌اند بلکه این منطقه محل حضور ارتش سوریه بوده و به همین دلیل ادعای متعاقب آن یعنی صدمه به نیروهای ایرانی یا اسارت آنها نیز به طور کامل دروغ است».

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، خبر اسارت دو نیروی ایرانی از سوی اسرائیل در منطقه مصیاف سوریه را تکذیب کرد. پیشتر رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند که در حمله اسرائیل به یک مرکز تحقیقات تولید سلاح‌های شیمیایی در روز ۱۸ شهریور، دو نیروی ایرانی در این مرکز دستگیر شدند.به گزارش منابع غیررسمی، نیروهای ویژه اسرائیل در حمله‌ای زمینی به یک تاسیسات تسلیحاتی وابسته به سپاه پاسداران در منطقه مصیاف سوریه نفوذ کردند و پس از ورود به تاسیسات، تجهیزات و اسناد را خارج و سپس با کارگذاری مواد منفجره، آن را تخریب کردند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، در واکنش به این گزارش‌ها نوشت: «برخی رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند که رژیم صهیونیستی در جریان حمله دو روز گذشته به منطقه مصیاف سوریه، با استفاده از چتربازان اقدام به اسارت مجموعه‌ای از سربازان از جمله دو شخصیت ایرانی کرده است.»

تسنیم سپس به نقل از یک مقام آگاه که نام و سمت او را اعلام نکرد، خبر دستگیری دو ایرانی در این منطقه را از اساس تکذیب کرد.

تسنیم به نقل از این مقام آگاه افزود:«اساساً هیچ نیروی ایرانی در سوریه در محل مورد ادعا (مصیاف) حضور نداشته‌، بلکه این منطقه محل حضور ارتش سوریه بوده و به همین دلیل ادعای متعاقب آن یعنی صدمه به نیروهای ایرانی یا اسارت آنها نیز به‌طور کامل دروغ است.»

در پی حملات هوایی متعدد اسرائیل به مواضع نظامی در مرکز سوریه در روز یکشنبه نیز دست‌کم ۱۴ نفر کشته و ۴۳ نفر زخمی شدند.

رسانه‌های محلی سوریه اعلام کردند که این حملات، مرکز تحقیقات علمی در مصیاف را هدف قرار دادند؛ مرکزی که مدت‌هاست محل ساخت سلاح‌های شیمیایی و موشک‌های دقیق نیروهای رژیم سوریه و جمهوری اسلامی بوده است.

خبرگزاری رویترز، روز سه شنبه به نقل از دو مقام امنیتی فاش کرد که هدف اصلی حمله، یک مرکز تحقیقات برای تولید سلاح شیمیایی نظامی در منطقه مصیاف در نزدیکی حما بوده است.

با این حال، گزارش‌های امروز برای نخستین بار ادعا کردند که در این عملیات نیروهای زمینی اسرائیل حضور داشته‌اند.

شبکه تلویزیونی سوریه تی‌وی گزارش داد که بالگردهای اسرائیلی در خاک سوریه فرود نیامدند و نیروهای ویژه از طریق طناب به منطقه نفوذ کردند.

در این حمله، درگیری‌های خشونت‌آمیزی رخ داده که منجر به کشته شدن چند نیروی سوری و دستگیری دو تا چهار ایرانی شده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که یک مرکز ارتباطی روسیه نیز در این حملات هدف قرار گرفته است.

شبکه ۱۲ اسرائیل به نقل از پژوهشگری به نام اِوا جی. کولوریوتیس اعلام کرد که این عملیات از سوی نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) علیه تاسیسات سپاه پاسداران برای جلوگیری از توسعه موشک‌های بالستیک و پهپادها صورت گرفته است.

به گفته او، این تاسیسات همچنین از حزب‌الله حمایت لجستیکی کرده است.

کولوریوتیس در توییتی ادعا کرد که پیش از رسیدن بالگردهای اسرائیلی حامل نیروهای ویژه، مسیرهای منتهی به این تاسیسات با حملات هوایی هدف قرار گرفته تا از رسیدن نیروهای سوری به منطقه جلوگیری شود.

نیروهای اسرائیلی پس از ورود به تاسیسات، تجهیزات و اسناد را خارج کرده و سپس با کارگذاری مواد منفجره، آن را تخریب کردند.

شبکه تلویزیونی دولتی آمریکا، «الحره»، نیز گزارش داد که این عملیات چندین سایت در منطقه مصیاف را هدف قرار داده و شدت آن و تعداد کشته‌ها «غیرمعمول» بوده است.

منطقه مصیاف، واقع در غرب حماه، پایگاه نیروها و شبه‌نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی است و در سال‌های اخیر به‌طور مکرر هدف حملات اسرائیل قرار گرفته است.

این منطقه شامل مرکز مطالعات و تحقیقات علمی (CERS یا SSRC) است؛ مرکزی که به ادعای مقامات اسرائیلی، از سوی نیروهای ایرانی برای تولید موشک‌های دقیق زمین‌به‌زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقامات غربی نیز این مرکز را با تولید تسلیحات شیمیایی مرتبط دانسته‌اند.

مقامات اسرائیلی درباره این حملات اظهار نظری نکرده‌اند؛ این کشور به‌ندرت مسئولیت عملیات‌های نظامی خود در سوریه رابر عهده می‌گیرد.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه در تاریخ ۲ شهریور در حمله اسرائیل به سوریه، سه شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی کشته و ۱۰ نفر دیگر از این شبه‌نظامیان مجروح شدند.

طبق این گزارش، اسرائیل در حمله هوایی به حما در غرب سوریه یک انبار اسلحه، یک ساختمان نظامی و یک سیستم پدافند هوایی را در مقر شبه‌نظامیان وابسته به سپاه هدف قرار داد.

Print Friendly, PDF & Email