ابراز نگرانی بایدن و استارمر از ارسال تسلیحات مرگبار ایران به روسیه

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، عصر جمعه ۲۴ شهریور با کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، در کاخ سفید دیدار کرد. این دو در این نشست بر حمایت از اوکراین در برابر تجاوز روسیه تأکید و نگرانی خود را نسبت به ارسال تسلیحات مرگبار توسط ایران و کره شمالی به روسیه ابراز کردند.

بایدن و استارمر همچنین بر لزوم آتش‌بس در غزه و تأمین امنیت اسرائیل تأکید کردند و همکاری‌ دو کشور در زمینه انرژی پاک، فناوری‌های پیشرفته مورد بحث قرار گرفت.دیدار جو بایدن و کی‌یر استارمر روز جمعه ۲۳ شهریور در کاخ سفید برگزار شد و بنابر بیانیه کاخ سفید، دو طرف درباره موضوعات متعدد گفت‌وگو کردند و بر ادامه حمایت خود از اوکراین تاکید داشتند.

به نوشته این بیانیه، رهبران دو کشور از ارائه تسلیحات مرگبار ایران و کره شمالی به روسیه و همچنین کمک‌های چین به بنیان صنعت دفاعی مسکو ابراز نگرانی کردند.

دیدار جو بایدن و کی‌یر استارمر در حالی برگزار شد که مقام‌های آمریکا و سه کشور اروپایی در روزهای اخیر ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را تایید کرده و از برنامه‌ریزی برای وضع تحریم‌های تنبیهی علیه تهران خبر داده‌اند.

بایدن حمایت خود از توافق بلفاست و نقش آن در حفظ صلح ایرلند شمالی را نیز یادآور شد.

روابط روبه‌ گسترش نظامی روسیه و ایران و استفاده لشکریان پوتین از پهپادهای انتحاری ساخت جمهوری اسلامی برای حمله به تجهیزات غیرنظامی و شهروندان اوکراینی، کشورهای غربی را به وضع تحریم‌های گسترده‌ای علیه افراد و نهادهای ایرانی دست‌اندرکار در این روابط وا داشته است.

اما تحویل موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه به‌رغم ماه‌ها هشدارهای کشورهای غربی به جمهوری اسلامی تحول تازه‌ای است و بر پیچیدگی‌های جنگ پوتین علیه اوکراین افزوده است.

کی‌یف امیدوار است با کسب تایید آمریکا و متحدانش برای استفاده از تسلیحات دوربرد به منظور حمله موثر به اهدافی در عمق خاک روسیه، برتری نسبی قدرت نظامی مسکو را کاهش دهد.

اما آمریکا و متحدانش نگران هستند که استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد علیه روسیه موجب تشدید بیش از پیش جنگ شود.

با این وجود، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه گفت ایالات متحده از روز نخست آغاز تجاوز روسیه علیه اوکراین همواره اطمینان حاصل کرده که اوکراین در هر مقطع زمانی به آنچه که نیاز دارد، دسترسی داشته باشد و سیاست‌های خود را همگام با تغییر شرایط میدان نبرد تطبیق داده و همچنان این سیاست را پی خواهد گرفت.

دخالت نظامی فزاینده جمهوری اسلامی ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین موجب نگرانی بیش از پیش کشورهای غربی شده است و انتظار می‌رود مقابله با نقش بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران در اوکراین و همچنین خاورمیانه از موضوعات مورد بحث در دیدار روز جمعه رهبران آمریکا و بریتانیا باشد.مقام‌های جمهوری اسلامی ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه را تکذیب کرده‌اند.

در همین حال وزارت خارجه اوکراین با اشاره به اینکه روز جمعه همزمان با دومین سالگرد سرنگونی نخستین پهپاد ایرانی شاهد در این کشور است، اعلام کرد طی این مدت روسیه هشت هزار و ۶۰ پهپاد شاهد به سمت اوکراین پرتاب کرده است.

به نوشته وزارت خارجه اوکراین، «مشارکت روسیه و ایران منجر به نابودی خانه‌ها و از دست رفتن جان‌ها شده است».

اوکراین و مجوز استفاده از تسلیحات دوربرد
بنابر بیانیه کاخ سفید، جو بایدن و کی‌یر استارمر در گفت‌وگوهای روز جمعه بر «حمایت تزلزل‌ناپذیر خود از اوکراین در ادامه دفاع در برابر تجاوز روسیه» تاکید کردند.

دو کشور از متحدان اصلی کی‌یف از آغاز تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین بوده‌اند و پیش از این دیدار گفته می‌شد موضوع اعطای مجوز به اوکراین برای استفاده از تسلیحات دوربرد غربی از محورهای گفت‌وگوی آنها است.

آقای بایدن در ابتدای دیدار با نخست وزیر بریتانیا گفت ایالات متحده «متعهد به کمک به اوکراین در مقابل حمله تجاوزکارانه روسیه» است و به گفته او «پوتین در این جنگ پیروز نخواهد شد».

آقای استارمر نیز با تاکید بر حمایت کشورش از اوکراین در برابر تهاجم روسیه، هفته‌های پیش رو در این جنگ را «بسیار مهم و حیاتی» خواند.در روزهای اخیر روسیه از یک سو بر تلاش خود برای پیشروی در دونتسک، در شرق اوکراین، افزوده و از سوی دیگر در حال تدارک ضد حمله‌ای علیه نیروهای اوکراینی در کورسک است.

اوکراین در ماه‌های اخیر خواسته خود مبنی بر دریافت مجوز برای استفاده از تسلیحات دوربرد غربی را بارها تکرار کرده است.

ایالات متحده برای اجتناب از تشدید تنش‌ها تاکنون با اعطای چنین مجوزی موافق نبوده است اما در روزهای اخیر گمانه‌هایی درباره احتمال تغییر این سیاست مطرح شده بود.

با این حال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، این گمانه‌ها را رد کرد و اندکی پیش از دیدار رهبران آمریکا و بریتانیا گفت واشینگتن برنامه‌ای برای تغییر این سیاست ندارد.

بنابر بیانیه کاخ سفید، رهبران آمریکا و بریتانیا همچنین بر لزوم آتش‌بس در غزه و تامین امنیت اسرائیل تاکید کردند و همکاری‌ دو کشور در زمینه انرژی پاک و فناوری‌های پیشرفته نیز مورد بحث قرار گرفت.

آنها همچنین حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کردند و جو بایدن نیز حمایت خود از توافق بلفاست و نقش آن در حفظ صلح ایرلند شمالی را نیز یادآور شد.

Print Friendly, PDF & Email