اعتصاب ۳۰ هزار کارمند شرکت هواپیماسازی بوئینگ

با رای ۹۶ درصد از کارکنان بوئینگ قرار است اعتصاب ۳۰ هزار کارمند این شرکت هواپیماسازی از روز شنبه ۱۴ سپتامبر آغار شود. آنها پیش‌تر پیشنهاد کارفرما مبنی بر افزایش ۲۵ درصدی دستمزدها را رد کرده بودند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، نزدیک به ۳۰ هزار کارمند و کارگر شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ قصد دارند از نیمه‌شب منتهی به شنبه ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریور) دست به اعتصاب بزنند.تصمیم برگزاری اعتصابات در پی رای اکثریت ۹۶ درصدی کارکنان این شرکت در این مورد صورت گرفته است.

اعتصاب گسترده کارمندان و کارگران بوئینگ در کارخانه‌های این شرکت در سیاتل و پورتلند آمریکا در حالی برنامه‌ریزی شده است که آنها پیش‌تر پیشنهاد بوئینگ مبنی بر افزایش دستمزدها به میزان ۲۵ درصد را رد کرده بودند.

حال این اعتصابات برای اولین بار پس از گذشت ۱۶ سال در شرکت هواپیماسازی بوئینگ احتمالا برگزار می‌شود.

جان هولدن، رئیس منطقه‌ای اتحادیه کارمندان و کارگران بوئینگ “IAM” در این مورد اشاره کرد: «اعضای اتحادیه ما با صدای بلند و واضح ابراز نظر کردند. از نیمه‌شب کار متوقف می‌شود.»

بر اساس اطلاعات این اتحادیه، حال قرار است تولید هواپیمای پرفروش “۷۳۷ MAX” و سایر هواپیماها در کارخانه‌های سیاتل و پورتلند متوقف شود.

تردید بر سر موفقیت احتمالی اعتصابات

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که اتحادیه “IAM” پیش‌تر به شاغلان شرکت بوئینگ توصیه کرده بود که توافق حاصل‌شده در زمینه افزایش ۲۵ درصدی دستمزد‌ها را بپذیرند.

هولدن، در این مورد توضیح داده بود که “مطمئن نیست که آیا از طریق اعتصابات نتیجه بهتری به دست خواهد آمد یا نه.”

با این حال، توافق مذکور طی روزهای گذشته مورد انتقاد فزاینده کارکنان بوئینگ قرار گرفته است. گفته شده است شمار زیادی از آنها خواهان افزایش دستمزدها به مقدار ۴۰ درصد هستند.

بوئینگ علاوه بر افزایش دستمزدها همچنین وعده بهبودهای بیشتری مانند دوازده هفته مرخصی ویژه برای والدین را نیز ارائه داده است.

این شرکت آمریکایی همچنین وعده سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را نیز در منطقه داده است. بر این اساس گفته شده قرار است یک مدل جدید هواپیما در سیاتل و مناطق اطراف آن ساخته شود که برای سال‌های آینده موقعیت‌های شغلی را تضمین خواهد کرد.

Print Friendly, PDF & Email