جمهوری اسلامی و توتالیتاریسم مذهبی: دکتر ناصر کرمی

  • تصویر بالا نمایی است از درصد جمعیت مسیحی در هر کدام از کشورهای خاورمیانه. ایران در کنار یمن اکنون کمترین شمار مسیحیان را دارد. جمهوری اسلامی تا توانسته تلاش کرده برای خالص‌سازی ایران و تبدیل آن به یک مملکت مطلقاً شیعی.  آن‌هم در کشوری که مهمترین امتیاز اجتماعی تاریخی‌اش دیگرپذیری و شکیبایی دینی بوده و سرزمین موعود چندین دین بوده و یکی از نخستین کشورهای جهان است که مسیحیان توانسته بودند در آن پناه بگیرند و به روایتی نخستین کلیسا در آن ساخته شده و حتی بنا به داستان سه مغ پارسی، اساساً ملت ایران بخشی از روایت شکل گیری مسیحیت است.

تبعیض دینی مهمترین وجه جمهوری اسلامی به عنوان یک توتالیتریسم مستبد دینی است. اما شما در این باره چندان در رسانه‌های مسلط حرفی نمی‌شنوید. رسانه‌های مسلط فقط و فقط مسائل اقوام را برجسته می‌کنند. چرا؟ به این دلیل ساده که کماکان فضای رسانه‌های فارسی زبان توسط ژنرال‌های رسانه‌ای جمهوری اسلامی هدایت می‌شود و آن‌ها موفق شده‌اند توتالیتریسم دینی این حکومت را پنهان کرده و موضوعی را به مسئلهٔ رسانه‌ای تبدیل کنند که اولاً نقطه ضعف واقعی جمهوری اسلامی نیست و دوماً به جریان آزادی‌خواهی ایران وجهی تجزیه‌طلبانه و خطرناک می‌دهد.

پی‌نوشت: بچه که بودم در شهر کوچک ما اندیمشک کلیسا داشتیم و دو میخانه که مالکان آن ارمنی بودند و چندین همکلاسی آشوری دوستان من بودند. الان که جمعیت شهر ده برابر شده دیگر نشانی نه از آن کلیسا هست و نه از آن میخانه‌ها  و البته هیچ جمعیت غیر شیعی هم در شهر نمانده. آن وقت‌ها ایام عزاداری دینی منحصر بود به روز عاشورا و حتی در تاسوعا هم چندان خبری نبود. الان آنچه که در فضای مجازی می‌بینم، خوزستان جایی است که نصف سال مردم آن دارند توی حسینیه‌ها و تکایا بر سر می‌زنند و سیاهپوش و خاک‌آلود انگار تازه  از عزای عزیزان خود برگشته‌اند. این اندیمشک و دزفول و شوش را چندان نمی‌شناسم.

دکتر ناصر کرمی،
نویسنده و پژوهش‌گر

Print Friendly, PDF & Email