مشاور محمود عباس درباره توطئه‌ها برای کشاندن درگیری‌ها به کرانه باختری هشدار داد

محمود الهباش، مشاور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به وجود توطئه‌هایی برای کشاندن درگیری‌ها به کرانه باختری و تغییر وضعیت موجود هشدار داد.

مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به شبکه «العربیه» تصریح کرد که ممکن است اسرائیل در پس اقدامات تحریک‌آمیز علیه حکومت خودگردان باشد.

الهباش افزود: «بر این باوریم که مردم تحت تأثیر برنامه‌های ضدحکومتی قرار نخواهند گرفت.»، وی در ادامه گفت: «مردم تمام نقشه‌های هدف قرار دادن حکومت را شکست خواهند داد.»

تشییع جنازه ۱۰ فلسطینی
طوباس، طولکرم و شهرک طمون جمعه ۲۳ شهریور، ده فلسطینی را که در حملات هوایی نیروهای اسرائیلی طی دو روز گذشته در عملیات شدید نظامی در شمال کرانه باختری اشغالی کشته شده بودند، تشییع کردند.

خبرگزاری فلسطینی «وفا» گزارش داد که ارتش اسرائیل شامگاه پنج‌شنبه از آن منطقه عقب‌نشینی کرده است، اما همچنان به حملات به روستاهای مجاور ادامه می‌دهد و اقدام به دستگیری‌هایی می‌کند.

بعد از عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از دو شهر و یک شهرک، مراسم تشییع برگزار شد.

هلال احمر فلسطین روز چهارشنبه گزارش داد که پنج فلسطینی در حملات هوایی اسرائیل که به مسجد التوحید در طوباس نزدیک بود، کشته شدند.

در همین راستا، ارتش اسرائیل اعلام کرد که یگان‌های آن «عملیات ضد‌تروریستی را در مناطق طوباس و طمون» انجام داده‌اند و یکی از جنگنده‌های این آن «یک هسته تروریستی مسلح» را هدف قرار داده است.

پیشتر، وزارت بهداشت فلسطین در رام‌الله شامگاه چهارشنبه تایید کرد: «بر اثر بمباران یک خودرو توسط اشغالگران، سه نفر کشته به بیمارستان تخصصی الاسراء در شهر طولکرم منتقل شدند.»

پیش از آن وزارت بهداشت و هلال احمر فلسطین سه‌شنبه اعلام کرده بودند: «یک زن و یک جوان امدادگر داوطلب در نتیجه هجوم اسرائیل به شهر طولکرم کشته شدند و تعدادی از شهروندان بر اثر گلوله‌های ارتش اسرائیل زخمی شدند.»

عملیات نظامی گسترده
اسرائیل از پایان ماه اوت، به عملیات‌های نظامی گسترده‌ خود در طوباس و شهرهای جنین و طولکرم و همچنین در اردوگاه‌های پناهندگان واقع در این شهرها که به‌ویژه گروه‌های مسلح فلسطینی که با ارتش اسرائیل می‌جنگند در آن پناه گرفته‌اند، ادامه می‌دهد.

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ کرانه باختری از جمله قدس شرقی و نوار غزه را اشغال کرده است. از زمان آغاز جنگ در نوار غزه در ۷ اکتبر، به دنبال حمله بی‌سابقه حماس به اسرائیل، درگیری‌ها و خشونت‌ها میان فلسطینیان از یک سو و ارتش و شهرک‌نشینان اسرائیلی از سوی دیگر افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های وزارت بهداشت فلسطین، دست‌کم ۶۷۹ فلسطینی بر اثر تیراندازی سربازان یا شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری کشته شده‌اند.

از سوی دیگر طبق داده‌های رسمی اسرائیلی، دست‌کم ۲۴ اسرائیلی، از جمله سربازان، در حملات فلسطینی‌ها یا طی عملیات نظامی کشته شده‌اند.

ابراز نگرانی نخست وزیر اسپانیا نسبت به نقض حقوق فلسطینیان توسط اسرائیل در کرانه باختری

در پی بالاگرفتن تشدید تنش‌ها در غزه و در حالی که نگرانی‌های بین‌المللی از خطر وخامت اوضاع و احتمال بدتر شدن شرایط افزایش یافته است، اسپانیا نسبت به نقض حقوق فلسطینیان توسط اسرائیل در کرانه باختری نیز هشدار داد.

خوزه مانوئل آلبارز، وزیر خارجه اسپانیا تاکید کرد که کشورش نگران تکرار شدن سناریوی نوار غزه در کرانه باختری است.آلبارز، در بیانیه‌ای به شبکه «العربیه» افزود که زمان مذاکرات درباره راه‌حل تشکیل دو کشور به پایان رسیده و زمان اقدام فرا رسیده است.

وزیر خارجه اسپانیا در ادامه تاکید کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط کشورش برای حفاظت از راه حل دو کشوری ضروری است و لزوم حمایت از حقوق بین‌الملل و دادگاه کیفری بین‌المللی را یادآور شد.

او با اشاره به اینکه کشورش ۵۰ میلیون یورو در اختیار نهاد امدادرسان سازمان ملل متحد «آنروا» قرار داده است، تاکید کرد که مادرید حمایت خود را از این سازمان افزایش خواهد داد، چرا که نمی‌توان از خدمات امدادرسانی بشردوستانه آن صرف‌نظر کرد.

آلبارز، با بیان اینکه اسپانیا از حقوق بین‌المللی و دیوان کیفری بین‌المللی حمایت و پیروی می‌کند، تاکید کرد: نشست دوجانبه اسپانیا و فلسطین به فلسطینیان امید می‌‌بخشد.

Print Friendly, PDF & Email