کمیته نظامی ناتو : اوکراین «حق قانونی و نظامی محکمی» دارد تا به عمق خاک روسیه حمله کند

رئیس کمیته نظامی ناتو روز شنبه ۲۴ شهریور گفت اوکراین از «حق قانونی و نظامی محکمی» برخوردار است که به عمق خاک روسیه حمله کند و به برتری نظامی برسد.

راب بائر در جریان نشست مطبوعاتی مشترک خود با کارل رهکا رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری چک در پراگ با بیان اینکه «حملات اوکراین به عمق خاک روسیه با استفاده از موشک‌های دوربرد کاملاً مشروع است» افزود: «ناتو در تلاش است تا با تضمین تدارکات و آموزش مداوم نیروهای اوکراینی، این کشور را در توانایی برای دفاع از خود یاری کند.»

کارل رهکا، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح چک نیز در این نشست مطبوعاتی گفت: «ما هیچ محدودیتی برای چگونگی استفاده کی‌یف از تسلیحاتش قائل نیستیم و معتقدیم که اوکراینی‌ها باید خودشان تصمیم بگیرند که چگونه از این سلاحها استفاده کنند.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در حال بررسی این موضوع است که آیا به اوکراین اجازه دهد از سلاحهای دوربرد ارائه شده توسط آمریکا برای حمله به عمق روسیه استفاده کند یا خیر.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین بارها خواستار لغو محدودیت استفاده از سلاحهای دوربرد غربی برای حمله به مناطق استراتژیک روسیه شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیش‌تر گفته بود ارائه مجوز به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد برای حمله به اهدافی در خاک ما به منزله مشارکت مستقیم کشورهای عضو ناتو در جنگ علیه روسیه است.

اوکراین پس از تحویل گرفتن و دریافت مجوز استفاده از جنگنده‌های اف ۱۶ از ناتو توانست
در حمله‌ای غافلگیرانه به استان کورسک روسیه به گفته ولودیمیر زلنسکی حدود یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه را تصرف کرده و حدود ۶ هزار سرباز روس را کشته یا زخمی کند.

پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس را به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) حمله نظامی به خاک اوکراین را آغاز کرد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

Print Friendly, PDF & Email