افزایش نگرانی روسیه از «فروش تسلیحات ساخت هند به اوکراین»


قطعات مهمات توسط شرکت‌های هندی به ایتالیا و جمهوری چک صادر می‌شوند، و در آنجا برای نیازهای نظامی اوکراین مونتاژ می‌شوند

تحقیقات اختصاصی «رویترز» آشکار کرد که مهمات تولیدشده توسط کمپانی‌های تسلیحاتی هندی، از طریق اروپا سر از اوکراین درآورده‌اند، و توسط ارتش این کشور برای مقابله با تهاجم روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش این خبرگزاری، انتقال تسلیحات ساخت هند به اوکراین بیش از یک سال است که ادامه دارد، و ایتالیا و جمهوری چک از جمله کشورهایی هستند که در ارسال مهمات هندی برای حمایت از اوکراین در برابر روسیه دخیل بوده‌اند.

مسکو نگرانی‌های خود در این باره را با دهلی نو در میان گذاشته است. این شامل نشستی بین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، با همتای هندی‌اش بوده است. وزارت امور خارجه هند این ادعاها را به‌عنوان «گمانه‌زنی» و «گمراه‌کننده» رد و تأکید کرده که هند به قوانین سختگیرانه صادرات پایبند است.

با این حال، منابع دولتی و نظامی هندی نشان می‌دهند که دهلی نو از این قضیه آگاه است، اما عمدتاً به دلیل تمایل به گسترش صادرات تسلیحاتی خود، برای توقف این رویه مداخله نکرده است. هند که به طور تاریخی بزرگترین واردکننده تسلیحات در جهان بوده است، جنگ اوکراین را فرصتی برای تقویت صادرات دفاعی نوپای خود می‌بیند که قصد دارد آن را تا سال ۲۰۲۹ به طرز چشمگیری توسعه دهد.

داده‌های گمرکی که رویترز بررسی کرده نشان می‌دهد که از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، صادرات مهمات هند به کشورهای اروپایی به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است، و شرکت‌های بزرگی مانند «یانترا» و «مونیوشنز ایندیا» از تأمین‌کنندگان اصلی هستند. قطعات مهمات توسط این شرکت‌ها به ایتالیا و جمهوری چک صادر می‌شوند، و در آنجا برای نیازهای نظامی اوکراین مونتاژ می‌شوند.

به گفته رویترز، اگرچه روسیه بزرگترین تأمین‌کننده تسلیحات هند است، دهلی نو به‌طور استراتژیک از جانبداری مستقیم در جنگ اوکراین اجتناب کرده است. این رویه به هند اجازه می‌دهد تا روابط خود را با هر دو طرف، یعنی روسیه از یک طرف و از سوی دیگر کشورهای غربی که از اوکراین حمایت می‌کنند، حفظ کند.

کارشناسان می‌گویند که انتقال مهمات ساخت هند به اوکراین در مقیاس کوچک صورت می‌گیرد، و عموما به‌عنوان حرکتی ژئوپلیتیک برای همسویی با منافع غرب انجام می‌شود، بدون اینکه هند را به‌طور کامل از روسیه جدا کند.

Print Friendly, PDF & Email