جاسوس اسرائیلی جزئیات تازه‌ای از مأموریت‌ها و فرار خود به ایران را فاش کرد


موتی ممن، ۷۳ ساله، گفت که جلساتی با مقامات اطلاعاتی ایران داشته که تلاش کردند او را برای ترور و مأموریت‌های دیگر به کار بگیرند
اسرائیل

موتی ممن، متهم به اجیر شدن توسط ایران برای اجرای نقشه ترور نخست‌وزیر، وزیر دفاع یا رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین بت)، روز گذشته (پنج‌شنبه ۲۹ شهریور) در دادگاهی در «بئر السبع» إحضار شد.

به گزارش «تایمز اسرائیل» پلیس و شین‌ بت در اطلاعیه مشترکی اعلام کردند که این متهم دوبار قاچاقی برای آموزش‌های لازم به داخل ایران رفته و برای انجام ماموریت خود در اسرائیل پول دریافت کرده است.

شین بت ظهر پنج‌شنبه، هویت این متهم اسرائیلی را موتی ممن، ۷۳ ساله و ساکن عسقلان (اشکلون) اعلام کرد که امروز رسما به او در دادگاه تفهیم اتهام شده است.

در آستانه جنگ تمام عیار با حزب‌الله
این اعلامیه در زمانی منتشر شد که اسرائیل اکنون در آستانه جنگی تمام‌عیار با حزب‌الله، گروه نیابتی ایران در لبنان، قرار دارد.

همچنین این موضوع پس از آن مطرح می‌شود که منفجر شدن همزمان تجهیزات پیام‌رسان بی‌سیم همراه اعضای حزب‌الله دهها کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته است.

موتی ممن که مدتها بود به ترکیه رفت و آمد داشت و به کار تجارت مشغول بود با صاحبان مشاغل ترکیه و ایرانی در ارتباط بوده است.

شین بت می‌گوید او در آوریل گذشته با وساطت دو تاجر ترکیه‌ای ترغیب شد تا با یک تاجر ثروتمند ایرانی به نام ادی برای رونق کسب و کار خود ملاقات کند. این بازرگان اسرائیلی در یک شهر مرزی در نزدیکی سوریه با نمایندگان ادی ملاقات کرد و با او تلفنی صحبت کرد اما ادی مدعی شد که قادر به ترک ایران نیست.

عبور از مرز استان وان ترکیه
در ماه مه گذشته، موتی ممن بار دیگر به ترکیه رفت تا با دو تاجر ترکیه‌ای و همچنین دو نماینده ادی ملاقات کند. آنها او را ترغیب کردند که برای ملاقات با ادی به ایران برود و سپس با یک لندکروز از طریق شهر مرزی وان در ترکیه، به طور مخفیانه او را به داخل ایران بردند.

در ایران موتی ممن با ادی و مرد دیگری به نام خواجه دیدار کرد که خود را عضو سازمان اطلاعات معرفی کرد و به این فرد اسرائیلی پیشنهاد انجام ماموریت‌های مختلفی دادند؛ از جمله ارسال پول و اسلحه کمری به مناطقی خاص، عکاسی از مناطق شلوغ و همچنین تهدید عوامل حکومت ایران که ماموریت‌های خود را در اسرائیل ناتمام گذاشته بودند.

این مرد اسرائیلی گفته بود که به این پیشنهادات فکر می‌کند، او در اوت گذشته بار دیگر به ایران رفت و در منزل ادی با افسران ارشد اطلاعاتی ایران دیدار کرد.

توطئه ترور مقامات اسرائیلی
افسران اطلاعاتی ایران از این تبعه اسرائیلی خواسته‌اند تا حملات تروریستی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، یوآو گالانت، وزیر دفاع و رونن بار رئیس شین‌بت انجام دهد.

تحقیقات شین‌ بت نشان می‌دهد که افسران اطلاعاتی ایران همچنین عملیات تروریستی علیه سایر مقامات اسرائیلی از جمله نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل را نیز به میان کشیدند.

کشتن مخالفان حکومت ایران
به اعتقاد شین‌ بت عملیات تروریستی علیه مقامات اسرائیلی در تدارک برای گرفتن انتقام کشته‌شدن اسماعیل هنیه در تهران، برنامه‌ریزی شده است.

این مرد یهودی اسرائیلی تقاضای یک میلیون دلار پیش‌پرداخت کرده بود، افسران اطلاعاتی حکومت ایران از او خواستند تا پول را به مقاصد خاصی در اسرائیل برساند تا از آن برای ترور مقامات اسرائیلی استفاده شود. به او همچنین ماموریتی برای اجیر کردن روس‌ها و آمریکایی‌ها برای کشتن مخالفان حکومت ایران در اروپا و آمریکا داده شد.

از سوی نهاد اطلاعاتی ایران همچنین از ممن خواسته شده است تا برای استخدام یک مامور «موساد» به عنوان عامل نفوذی حکومت ایران نیز اقدام کند.

پرداخت ۵۰۰۰ یورو
با اینکه این مرد بازرگان اسرائیلی تقاضای یک میلیون دلار پیش‌پرداخت کرده بود اما ماموران ایرانی فقط ۵ هزار یورو به عنوان هزینه سفر به او پرداخت کردند و به او گفتند در آینده نزدیک با او تماس می‌گیرند. موتی ممن اما پس از بازگشت به اسرائیل توسط سازمان «شین‌ بت»دستگیر شد.

بکارگیری افراد با سوابق تبهکارانه
یک مقام ارشد سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل این پرونده را که گفته شده با همکاری متهم جزئیات آن روشن شده است بسیار مهم و نشانگر تلاش حکومت ایران برای انجام ترورهایی علیه مقامات دولتی در اسرائیل با اجیر کردن اسرائیلی‌ها در داخل این کشور دانسته است.

سازمان «شین‌ بت» معتقد است که حکومت ایران به تلاش برای اجیر‌کردن اسرائیلی‌ها با هدف جاسوسی یا عملیات تروریستی، به ویژه با برقراری ارتباط با اسرائیلی‌هایی که سوابق تبهکارانه دارند، ادامه خواهد داد.

Print Friendly, PDF & Email