موج جدید حملات اسرائیل به شرق و جنوب لبنان


نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله، تاکید کرد که حزب الله پس از ترور فرماندهان نیروی الرضوان، واحد نخبه حزب، وارد «مرحله جدیدی» از نبرد با اسرائیل شده است

اسرائیل بامداد دوشنبه دوم مهر در بیانیه‌ای کوتاه از آغاز موج جدیدی از حملات شدید خود علیه حزب الله در شرق و جنوب لبنان خبر داد.

آغاز این حملات جدید پس از درگیری‌های خشونت آمیز دیروز [یکشنبه] در مرز لبنان و اسرائیل و تهدید نتانیاهو به ادامه حملات به این حزب تا بازگشت شهرک‌نشینان اسرائیلی به خانه‌های خود در شمال، انجام می‌گیرد.

حمله به البقاع در شرق و جنوب
بیانیه جدید اسرائیل اما جزئیات بیشتری درباره این حملات که در بحبوحه برخی از شدیدترین تبادلات آتش برون‌مرزی در درگیری همزمان با جنگ غزه که نزدیک به یک سال ادامه دارد، ارائه نکرد.

در همین حال خبرنگار العربیه گزارش داد که جنگنده‌های اسرائیلی حومه شهرک‌های طاریا، شمسطار، حربتا و وادی فعراه در منطقه هرمل، در شمال البقاع (شرق لبنان ) و همچنین روستاهایی در جنوب لبنان را هدف قرار دادند.

بیانیه اسرائیل همچنین افزود: «پس از آنکه مقامات اسرائیلی اعلام کردند که جنگ و رویارویی با حزب الله وارد مرحله جدیدی شده است، ده‌ها جنگنده اسرائیلی بیش از ۱۰۰ حمله هوایی علیه اهداف حزب الله لبنان در جنوب و عمق لبنان انجام داده‌اند».

طبق گزارش برخی رسانه‌های اسرائیلی در این بیانیه آمده است، گسترش دامنه هدف‌گیری و رویارویی مستقیم حزب الله و اسرائیل از دایره قواعد تعاملی که طرفین آن را طی سال گذشته حفظ کرده بودند، خارج شده و برخی حملات اسرائیل برای اولین بار مناطقی را در البقاع در شرق لبنان هدف قرار داده است.

منابع اسرائیلی اعلام کردند که این حملات یک سامانه موشکی دوربرد متعلق به حزب الله را نیز هدف قرار داده است.

مرحله جدید جنگ لبنان
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز گذشته تأکید کرد که تل‌آویو همه اقدامات لازم را برای بازگرداندن امنیت شهروندان خود انجام خواهد داد.

او هشدار داد که اگر حزب‌ الله پیام اسرائیل را درک نکرده باشد، به زودی آن را درک خواهد کرد.

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز اعلام کرد که عملیات نظامی علیه حزب‌ الله تا زمانی که ساکنان شمال به امنیت بازنگردند، ادامه خواهد داشت.

واکنش حزب الله لبنان
از سوی دیگر نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله، تاکید کرد که حزب الله پس از ترور فرماندهان نیروی الرضوان، واحد نخبه حزب، وارد «مرحله جدیدی» از نبرد با اسرائیل شده است.

او این مرحله جدید را به عنوان مرحله «حساب باز» بین اسرائیل و حزب الله توصیف کرد.

اظهارات معاون حسن نصرالله پس از آن بیان شد که حزب الله ده‌ها حمله موشکی به مجتمع‌های صنعتی نظامی اسرائیل و پایگاه اصلی هوایی رامات داوود در نزدیکی شهر حیفا انجام داد.

جنگ تمام عیار
این در حالی است که سازمان ملل نسبت به احتمال وقوع یک «فاجعه قریب الوقوع» در خاورمیانه به شدت هشدار داد.

پس از تشدید تنش میدانی میان حزب الله لبنان و اسرائیل، ایالات متحده، کشورهای اروپایی‌ها خواستار خویشتن‌داری طرف‌های اسرائیلی و لبنانی شدند.

در همین راستا بدر عبدالعاطی، وزیر خارجه مصر نیز هشدار داد که افزایش شدت بمباران‌های متقابل در مرز لبنان و اسرائیل، آغاز یک «جنگ فراگیر منطقه‌ای» را تهدید می‌کند.

وزیر خارجه مصر تاکید کرد که تشدید تنش‌ها بر مذاکرات آتش‌بس در غزه تأثیر منفی می‌گذارد.

Print Friendly, PDF & Email