لوموند : هدف اسرائیل در مرحلۀ کنونی از بین بردن موشک‌های میانبرد حزب‌الله است

“قمار جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله” عنوان گزارش خبرنگاران روزنامۀ لوموند در بیروت و اورشلیم است که با اشاره به تشدید حملات و درگیری‌های نظامی میان حزب الله و ارتش اسرائیل از جمله نوشته‌اند که حزب الله با تشدید حملات موشکی خود علیه اسرائیل در حقیقت کوشید پس از تحمل ضربات سنگین هفتۀ گذشته به فرماندهی و ساختار ارتباطی این گروه و برملا شدن ضعف و شکنندگی آن برای حفظ ظاهر باصطلاح قدرت نمایی کند.

لوموند افزوده است : در مقابل، اما، نوعی سرخوشی از پیروزی در میان رهبران نظامی و غیرنظامی اسرائیل مشهود است. نخست‌وزیر این کشور، بنیامین نتانیاهو، با اشاره به کشته شدن فرماندهان ارشد نظامی حزب‌الله در هفتۀ گذشته گفت : “ضرباتی که به حزب‌الله وارد آوردیم برای این گروه غیرقابل تصور بود. هیچ کشوری در جهان نمی‌پذیرد که شهرهایش دائماً زیر آتش موشک و راکت قرار بگیرند و ما هم نمی پذیریم. بنابراین، تمام اقدام‌های لازم را برای احیای امنیت و بازگرداندن مردم به خانه‌ها و شهرهای شان در مناطق شمالی انجام خواهیم داد.” لوموند می‌نویسد : در اظهاراتی جداگانه، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل هفتۀ گذشته را سخت ترین روزهای تاریخ حزب‌الله توصیف کرد.

سیما شین، پژوهشگر مؤسسۀ ملی مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو و مسئول پیشین ایران در سرویس های اطلاعاتی این کشور به روزنامۀ لوموند گفته است که اسرائیل با عملیات خود به طور سیستماتیک برتری پیشین حزب‌الله یعنی انبارهای موشک و راکت‌های آن را نشانه گرفته و نابود می‌کند.” به نوشتۀ لوموند هواپیماهای اسرائیلی در وهلۀ نخست موشک های میانبرد حزب الله را هدف می‌گیرند که به وسیله شان حزب‌الله قادر است نقاطی را در فاصلۀ بین ٤٠ تا ١٨٠ کیلومتر در خاک اسرائیل آماج قرار دهد.

لوموند می‌نویسد که عملیات اسرائیل در اصل گویای شناخت دقیق این کشور از محل انبارهای لجستیکی و زرادخانه‌های حزب‌الله است. اطلاعات اسرائیل، به نوشتۀ لوموند، به ارتش این کشور اجازه می‌دهد که حملات پیشگیرانۀ خود را به زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله با دقت انجام بدهد.

به همین خاطر، نشریۀ صبح پاریس فیگارو تصریح می کند که دوشنبه ٢٣ سپتامبر ارتش اسرائیل از شهروندان لبنان خواست که از اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان فاصله بگیرند، زیرا حملات اسرائیل علیه زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله در آیندۀ نزدیک به صورت گسترده‌تر و دقیق‌تر انجام خواهند گرفت. اسرائیل از ساکنان غیرنظامی روستاهای لبنان در نزدیکی یا درون ساختمان‌ها و مناطقی که حزب‌الله از آنها استفادۀ نظامی می‌کند خواسته است که از این نقاط دور شوند.

Print Friendly, PDF & Email