نگرانی از دستبرد طالبان به کمک‌های مالی آمریکا: جمهوری‌خواهان با معرفی لایحه‌ای خواهان توقف کمک‌ها هستند

شماری از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکا در تلاش هستند تا با معرفی لایحه‌ای، از ادامه کمک‌های مالی آمریکا به افغانستان جلوگیری کنند. این قانون‌گذاران نگران هستند که بخش قابل‌توجه‌ای از این کمک‌ها به جیب طالبان می‌ریزد. به بنیاد آمارهای نشر شده در رسانه‌های آمریکا، از زمان برگشت دوباره طالبان به قدرت تاکنون، آمریکا ٢١ میلیارد دلار برای افغانستان و مهاجران افغانستانی هزینه کرده است.

تلویزیون فاکس‌نیوز آمریکا در گزارشی تازه، از معرفی لایحه‌ای از سوی شماری از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکا، خبر داده که درصورت تصویب آن، کمک‌های دلاری آمریکا به افغانستان زیر اداره طالبان، متوقف خواهد شد.

این قانون‌گذاران با نگرانی از ریختن این پول‌ها به جیب طالبان، چنانچه شماری از منتقدان در آمریکا نیز از این مساله نگران هستند، می‌گویند که «این لایحه، یک نیاز است تا اینکه ما مطمئن شویم که پول‌های مالیه‌دهندگان ما به‌گونه غیرمسئولانه در افغانستان زیر اداره طالبان، استفاده نمی‌شود.»

جاش برشین، یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه که حامی تصویب این لایحه است، به فاکس‌نیوز گفته که «خروج فاجعه‌بار اداره بایدن-هریس، کشور (افغانستان) را دوباره به زیر سلطه طالبان سقوط داد، و حالا مشخص شده که دلارهای مالیه‌دهندگان ما به سود طالبان استفاده می‌شود.»

آمریکا بزرگترین تمویل‌کننده افغانستان است. فاکس‌نیوز در گزارش خود نوشته که از زمان خروج آمریکا از افغانستان تاکنون، این کشور در مجموع ٢١ میلیارد دلار را در افغانستان و در بخش مهاجران افغانستانی که از این کشور تخلیه شده‌اند، هزینه کرده است.

منتقدان در آمریکا باورمند هستند که بیشتر این پول‌ها به جیب طالبان ریخته است. طالبانی که بارها گزارش شده که اداره سازمان‌های غیردولتی و غیرانتفاعی را نیز به دست گرفته‌اند.

از این ٢١ میلیارد دلار، ٢.٩‬ میلیارد آن در قالب بسته‌های نقدی و در سه سال پسین، از سوی سازمان ملل به افغانستان انتقال داده شد. بخشی از این پول‌های نقد، چنانچه بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان نیز تائید کرده، به بانک مرکزی افغانستان که زیر اداره طالبان است، انتقال داده شده است.

جمهوری‌خواهان آمریکا به ویژه مایک مک‌کال، ازجمله منتقدان سرسخت خروج «فاجعه‌بار» آمریکا از افغانستان هستند، که زمینه این خروج، در گفتگوهای دوحه ازسوی اداره ترامپ، کلید خورد و اداره جوبایدن نیز آن را عملی کرد.

Print Friendly, PDF & Email