وزیر دادگستری سوئد: رابطه با ایران از تیره به تیره تر

ارسال ۱۵۰۰۰ اس ام اس و درخواست «انتقام جویی» در ژوئن سال گذشته به تلفن های همراه شهروندان در سوئد، به روابط ایران و سوئد به شدت لطمه زده است تا جایی که به گفته مفسرین سیاسی این کشور ترمیم آن می تواند تا آینده ای دور ممکن نشود.

سوئد معمولا به طور علنی در رابطه با موضوعات امنیتی مربوط به دولت های خارجی اظهار نظر نمی کند، اما روز گذشته آقای گونار استرومر وزیر دادگستری این کشور به طور علنی بیان داشت که روابط سوئد با ایران بواسطه این اقدام «از تیره به تیره تر» تغییر کرده است.

وزیر دادگستری سوئد در گفتگوی کوتاهی با تلویزیون ملی اس و ت این کشور از جمله گفت:

  • این که یک دولت خارجی، و اینبار ایران، مرتکب جرم هک  یارانه ای شده،  اقدام به نشر اطلاعات غلط نموده تا در کشور ما ایجاد بی ثباتی و چند دستگی کند موضوعی بسیار جدی است.

وزیر دادگستری سوئد در گفتگوی دیگری بیان داشت که «عکس العمل و اقدام نسبت به این عمل ایران نامحتمل نیست و آلترناتیوهای مختلف در دستور کار قرار دارد».

پلیس امنیتی (سپو) و واحد امنیت ملی دادستانی سوئد اعلام کرده است که «هیچ تردیدی در این که ایران در پشت این عمل قرار داشته وجود ندارد» و اضافه نموده اند که «مطلع هستند که چه افرادی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران در پشت این عمل قرار داشته اند اما چون امکان دستگیری و استرداد این افراد به سوئد برای محاکمه وجود نداشته پرونده مختومه شده است».

سفارت ایران در استکهلم اطلاعیه ای در این رابطه منتشر کرده  و ضمن «بی اساس»‌ خواندن این اتهامات آن را رد کرده است:

«طرح این مطالب و انتشار آن در رسانه‌ها، فضای روابط میان دو کشور را مسموم و متاثر می نماید. براین اساس از ارگانهای رسمی دولت سوئد انتظار داریم از طرح این مطالب غیر مستند علیه جمهوری اسلامی ایران جلوگیری نموده و در شرایطی که با تصمیم صحیح قوه قضاییه سوئد، عوامل هتاک به قرآن کریم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند، اجازه ندهند این موضوع با حاشیه همراه شود.»

برخی از مفسرین سیاسی سوئد معتقدند که با توجه به این که در سیستم حکومتی ایران همه اختیارات اداره کشور، خصوصا در حیطه سیاست خارجی و موضوعات امنیتی، در اختیار دولت قرار ندارد این امکان وجود دارد که این اقدام بدون اطلاع و دخالت دولت و توسط یکی از نهادهای امنیتی ریز و درشتی صورت گرفته باشد که نیاز به حساب پس دادن به دولت ندارند. نکته ای که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه اسبق ایران نیز در رابطه با دخالت های مخرب خارج از چهارچوب دولت در سیاست خارجی به آن اشاره کرده است.

تابستان سال گذشته در اوج پروسه پیوستن سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همزمان با قرآن سوزی هایی که توسط افراد با هویت و اهداف مشکوک صورت می گرفت هزاران پیامک به تلفن همراه شهروندان ارسال شد که در آن خواسته شده بود به واسطه سوزاندن قرآن دست به «انتقام گیری» بزنند.

این در حالی است که سوئد در مقایسه با جمعیت خود،  بزرگترین حامی و پذیرای مسلمانان نه تنها در قاره اروپا بلکه در میان همه کشورهای جهان غرب محسوب می شود.

به این ترتیب روایط تیره میان سوئد و ایران همانگونه که وزیر دادگستری این کشور صراحتا بیان داشته است باز هم تیره تر شده و به نظر نمی رسد که تبادل سفیر میان دو کشور که نخستین گام بهبود روابط بشمار می رود در آینده نزدیک به واقعیت بپیوندد.  

سوئد اتباع خود را از سفر به ایران منع نموده و به صراحت هشدار داده است که افراد در صورت سفر به ایران و بروز مشکل بر روی کمک سوئد حساب نکنند. همزمان دریافت ویزای شنگن سوئد برای اتباع ایران از دریافت ویزای آمریکا نیز دشوارتر شده و سفارت بدون سفیر سوئد در تهران با اکثر قریب به اتفاق تقاضاهای ویزای ایرانیان مخالفت می کند. سفر اتباع سوئد به ایران نیز عملا متوقف شده است.
سوئد پس از انقلاب نزدیکترین روابط در میان کشورهای غربی را با ایران داشته است تا جایی که آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با استفان لوفن نخست وزیر سوئد از حزب سوسیال دمکرات که در سال ۲۰۱۷ به ایران سفر کرده بود سوئد را «کشوری خوش نام» و استفان لوفن را «مرد اقدام و عمل» توصیف کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با نخست وزیر سوئد سطح روابط ایران و سوئد را «بسیار کمتر از ظرفیت‌های موجود» ارزیابی نمود و اضافه کرده بود: «سوئد به‌دلیل ارتباطات طولانی با ایران در چشم مردم ما کشوری خوش‌نام است و این خوش‌بینی ملت‌ها به یکدیگر زمینه‌ی مناسبی برای توسعه‌ی همکاری‌ها خواهد بود.»

ستایش آیت الله خامنه ای از سوئد در جایگاه یک کشور جهان غرب، که بسیار بندرت صورت می گیرد، در آن زمان بازتابی وسیع در رسانه های داخلی و خارجی یافت.

آیت الله خامنه ای در همین دیدار خطاب به استفان لوفن نخست‌وزیر سوئد گفته بود:

«با شناختی که از جنابعالی وجود دارد، شما فردی اهل اقدام و عمل هستید و انتظار می‌رود به نحوی عمل کنید که توافقات صرفاً بر روی کاغذ باقی نماند.»

دولت های سوسیال دمکرات در سوئد به طور سنتی روابط نزدیکتریی در مقایسه با دولت های دست راست، که اینک در سوئد بر روی کار است، با جمهوری اسلامی ایران داشته اند.

Print Friendly, PDF & Email