تهدید نتانیاهو علیه ایران

نتانیاهو گفت: همه‌جای ایران در تیررس است و اگر به ما ضربه بزند به آن ضربه خواهیم زد.در حالی که عملیات‌های نظامی اسرائیل در جبهه‌های نوار غزه و جنوب لبنان ادامه دارد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، با حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سخنرانی کرد.

نتانیاهو در آغاز سخنرانی خود گفت:«قصد حضور در سازمان ملل را نداشتم زیرا که کشورم هم‌اکنون در دفاع از موجودیت خود در حال جنگ است».

او با بیان این‌که اسرائیل برای صلح تلاش می‌کند، گفت: «با دشمنی سرسخت که برای نابودی ما تلاش می‌کند، می‌جنگیم».

تهدید نتانیاهو علیه ایران
نخست‌وزیر اسرائیل جمعه ۶ مهر در مجمع عمومی سازمان ملل تهدید کرد که همه‌جای ایران در تیررس است و اگر ایران به کشورش ضربه بزند به آن ضربه زده خواهد شد.

نتانیاهو همچنین تاکید کرد که جهان باید از مردم ایران برای رهایی یافتن از استبداد رژیم جمهوری اسلامی، حمایت کند.

منع دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای
او همچنین تاکید کرد که باید همه تلاش‌ها برای تضمین عدم دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای بکار گرفته شود.

نتانیاهو نیز تاکید کرد که اسرائیل از هیچ تلاشی برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای فروگذار نخواهد کرد.

لزوم تشدید تحریم‌ها
نتانیاهو ضمن اشاره به این‌‌که برنامه هسته‌ای ایران از کار افتاده اما فعالیت‌های هسته‌ای آن متوقف نشده است، خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران برای جلوگیری از دست‌یابی تهران به تسلیحات هسته‌ای شد.

وی در ادامه اظهارات خود در مجمع عمومی سازمان ملل درباره نوار غزه تصریح کرد که نیروهای «حماس» با حمایت ایران در هفتم اکتبر گذشته به کشورش حمله کرده و ۱۲۰۰ نفر را کشته‌اند.

او با اشاره به این‌که حماس ۲۵۱ نفر را ربوده و به نوار غزه به گروگان برده است، گفت:«اسرائیل ۱۵۴ گروگان را بازگرداند و برای بازگرداندن بقیه گروگان‌ها تلاش می‌کند».

ادامه مقابله با حزب‌الله و حوثی‌ها
نتانیاهو همچنین گفت که اسرائیل از ۷ اکتبر مجبور به دفاع از خود شد و از ۸ اکتبر حزب‌الله و سپس حوثی‌ها با حمایت و پشتیبانی ایران حملات خود را علیه اسرائیل آغاز کردند.

نتانیاهو در ادامه سخنان خود تاکید کرد:«مادامی که حزب‌الله راه جنگ را در پیش گرفته است، گزینه‌ای جز جنگ پیش روی اسرائیل برای مقابله با این گروه شبه‌نظامی در لبنان نمانده است».

وی تاکید کرد که اسرائیل با مردم لبنان نمی‌جنگد بلکه در برابر حزب‌الله مورد حمایت ایران از خود دفاع می‌کند.

نخست‌وزیر اسرائیل با تاکید بر لزوم شکست دادن حزب‌الله در لبنان همچنین تاکید کرد که نیروهای کشورش برای تحقق «پیروزی کامل» می‌جنگند و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

وی نیز تأکید کرد که حملات اسرائیل به لبنان تا محقق شدن کامل اهداف اسرائیل ادامه خواهد یافت.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین به تکرار حملات حوثی‌‌ها به اسرائیل اشاره و بر لزوم مقابله با این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در یمن، نیز تاکید کرد.

لبنان مهم‌ترین موضوع در نشست‌های ما است
در حالی که پرسش‌ها و انتقاداتی در میان برخی، از جمله اعضای حزب‌الله نسبت به موضع ایران و احتمال کاهش حمایت از این گروه مطرح شده است، عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، اعلام کرد که تهران همچنان از لبنان حمایت می‌کند و این موضوع یکی از مسائل کلیدی در نشست‌های اخیر ایران بوده است.

عراقچی همچنین، مدعی شد که شورای امنیت سازمان ملل به دلیل سیاست‌های آمریکا نتوانسته به نتایج قابل توجهی در این زمینه دست یابد. او اضافه کرد که ایران، لبنان، سوریه و عراق توانسته‌اند از طریق بستری که در نشست‌های حاشیه‌ای مجمع عمومی سازمان ملل فراهم شده، دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.

موقعیت دشوار ایران
ایران طی هفته‌های گذشته به دلیل موضع‌گیری‌های اخیر برخی مقامات خود، از جمله آمادگی برای مذاکره با غرب درباره برنامه هسته‌ای، در موقعیت دشواری قرار گرفته است. این اظهارات از سوی برخی به‌عنوان نشانه‌ای از کاهش حمایت ایران از حزب‌الله، که یکی از قدرتمندترین گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران در منطقه است، تعبیر شده است.

مسعود بزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران، نیز در نیویورک اظهار داشت که حزب‌الله به‌تنهایی قادر به مقابله با اسرائیل نیست و از کشورهای غربی خواست در برابر حملات اسرائیل موضع بگیرند. او همچنین بر ضرورت دستیابی به صلح و جلوگیری از ورود به یک جنگ گسترده تأکید کرد، که از سوی تحلیلگران به‌عنوان نشانه‌ای از تغییر راهبردی ایران در حمایت از حزب‌الله تفسیر شده است.با ادامه انتقادها از احتمال کاهش حمایت ایران از حزب‌الله لبنان، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز جمعه تأکید کرد که این گروه لبنانی پرچم «جهاد» را در «سرزمین‌های اشغالی» برافراشته خواهد کرد. او ضمن ابراز اطمینان از «پیروزی شگفت‌انگیز» مردم فلسطین، گفت که «قدرت ایمان و اراده» حزب‌الله از توان نظامی اسرائیل بیشتر است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز دو روز پیش مدعی شده بود که ترور فرماندهان حزب‌الله توسط اسرائیل «ضربه اساسی» به این گروه وارد نخواهد کرد. او هرچند تحولات اخیر را «خسارت» برای «جبهه مقاومت» خواند، اما حسین سلامی امروز گفت که حزب‌الله هر روز «افتخاری جدید» می‌آفریند.

تهران در هفته‌های اخیر به دلیل موضع‌گیری‌ مقامات خود درباره آمادگی برای مذاکره با غرب بر سر برنامه هسته‌ای، با انتقاداتی مواجه شده است. این اظهارات از سوی برخی، نشانه‌ای از کاهش حمایت ایران از حزب‌الله، یکی از قدرتمندترین گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران، تفسیر شده است.