ارتش اسرائیل عملیات زمینی محدود خود را در خاک لبنان آغاز کرد

ایالات متحده آمریکا شامگاه دوشنبه ۹ مهر از آغاز عملیات زمینی محدود ارتش اسرائیل در داخل خاک لبنان خبر داد.

واشینگتن پس از بیان این‌که اسرائیل آمریکا را از قصد خود برای انجام عملیات محدودی در نزدیکی مرزها برای هدف گرفتن زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله مطلع ساخته است، اعلام کرد که ارتش اسرائیل «هم‌اکنون در حال انجام» عملیات زمینی محدودی در داخل خاک لبنان است.

در همین راستا رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که اسرائیل برای منهدم کردن‌ زیرساخت‌های گروه شبه‌نظامی حزب‌الله در نزدیکی مرزها به خاک لبنان نفوذ و سپس از آن عقب‌نشینی می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا در این‌باره ضمن تاکید حمایت از آتش‌بس در لبنان در عین حال اعمال فشار نظامی را ضروری دانست.

مثیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت:« این چیزی است که به من اطلاع دادند، این‌که آنها در حال انجام عملیات محدودی با هدف منهدم کردن زیرساخت‌های حزب‌‌الله در نزدیکی مرزها هستند».

خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک منبع امنیتی گزارش کرد که «ارتش لبنان تا مسافت ۵ کیلومتری از مرز با اسرائیل» عقب‌نشینی می‌کند.

به گزارش «العربیه» شماری از نیروهای ارتش لبنان با ترک ۸ پست اصلی دیدبانی مرزی خود در فاصله ۵ کیلومتری از مرز با اسرائیل مستقر شدند.

از سویی رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که دولت اسرائیل برای اعلان جنگ علیه لبنان آماده می‌شود.

همچنین گزارش شد که یگان‌های توپخانه‌ای ارتش اسرائیل مناطق گسترده‌ای را از کوهپایه‌های «الخیام» در غرب تا بلندی‌های «کفرشوبا» و «شبعا» در شرق گلوله‌باران کردند.

خبرنگار العربیه از لبنان گزارش کرد که یگان‌های توپخانه‌ای ارتش اسرائیل روستاهای لبنانی روبروی منطقه موسوم به «انگشت الجلیل» که از سوی اسرائیل به عنوان «منطقه نظامی بسته ورود ممنوع» اعلام شده است را گلوله‌باران کردند.شبکه الحدث به نقل از منابع آگاه گزارش داد حملات توپخانه‌ای اسرائیل به جنوب لبنان در راستای فراهم آوردن شرایط برای آغاز عملیات زمینی است.

شبکه خبری ان‌بی‌سی به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داد عملیات زمینی ارتش اسرائیل در لبنان قرار است از نظر دامنه و مدت زمان، محدود باشد.

بر اساس این گزارش، نیروهای اسرائیلی در جنوب لبنان انبارهای تسلیحات حزب‌الله را هدف قرار خواهند داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی و یک منبع امنیتی نوشت ارتش لبنان از تعدادی از مواضع خود در مرز با اسرائیل عقب‌نشینی کرده‌ است.

یک منبع در ارتش لبنان به شبکه العربیه گفت با توجه به تهدیدات اسرائیل در خصوص انجام حمله زمینی، ارتش لبنان مواضع خود را در جنوب این کشور «تغییر داده است».

رسانه‌های نزدیک به حزب‌الله هم تایید کردند ارتش لبنان چند پست دیده‌بانی در نزدیکی مرز با اسرائیل را تخلیه کرده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، که تا کنون موفقیتی در ترغیب اسرائیل به محدود کردن حملات به حزب‌الله یا گروه حماس در غزه نداشته است، خواستار آتش‌بس شده است.

اسرائیل درخواست‌های آتش‌بس و عدم افزایش تنش در منطقه را نادیده گرفته‌است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، به شهرداران در شمال اسرائیل گفت که مرحله بعدی جنگ در مرز جنوبی لبنان به زودی آغاز خواهد شد و به بازگرداندن اسرائیلی‌هایی که به دلیل موشک‌های حزب‌الله از منطقه فرار کرده‌اند، کمک خواهد کرد.

امال الحورانی، یکی از ساکنان روستای مسیحی‌نشین نزدیک به مرز، به رویترز گفت که دو نفر از ساکنان محلی تماس‌هایی دریافت کرده‌اند که ظاهراً از سوی ارتش اسرائیل بوده و به آنها دستور داده شده بود هرچه زودتر منطقه را تخلیه کنند.

ترور حسن نصرالله، رهبر قدرتمند حزب‌الله، این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران را در موقعیتی سخت قرار داده و جمهوری اسلامی نیز با بحرانی کم‌سابقه روبرو شده است. پس از ترور پی‌درپی فرماندهان و رهبری حزب‌الله، اکنون اسرائیل سرگرم گسترش حمله زمینی به لبنان است.

واشنگتن پست به نقل از یک مقام امریکایی نوشت که اسرائیل به ایالات متحده گفته است که عملیاتش کوچکتر از جنگ ۲۰۰۶ علیه حزب‌الله خواهد بود و بر امنیت مرزی متمرکز خواهد بود.

حزب‌الله می‌گوید آماده مقابله با تهاجم زمینی است
نعیم قاسم، معاون حزب‌الله، در اولین سخنرانی عمومی خود پس از کشته شدن نصرالله گفت: «نیروهای مقاومت آماده رویارویی با درگیری زمینی هستند.»

او افزود که حزب‌الله همچنان موشک‌هایی تا عمق ۱۵۰ کیلومتری داخل سرزمین اسرائیل شلیک کرده است. او گفت: «ما می‌دانیم که این نبرد ممکن است طولانی باشد.» او اضافه کرد: «ما پیروز خواهیم شد، همان‌طور که در جنگ ۲۰۰۶ پیروز شدیم.»

همزمان با سخنرانی او، حملات اسرائیل به بیروت و دیگر مناطق لبنان ادامه داشت. حملات اسرائیل موجب بی‌جاشدن بیش از یک میلیون نفر شده است.

وزارت بهداشت لبنان روز دوشنبه اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان در حمله اسرائیل به شهرک عین دیلب در جنوب لبنان به ۴۵ نفر افزایش یافته است. امدادگران در حال نجات افراد از یک ساختمان ویران شده بودند.نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان، دوشنبه نهم مهر گفت که این گروه در اولین فرصت، دبیرکل جدیدی را برای جانشینی حسن نصرالله انتخاب خواهد کرد.

او همچنین با تاکید بر ادامه مبارزه حزب الله با اسرائیل، گفت این حزب آماده مقابله با هرگونه حمله زمینی اسرائیل است.

نعیم قاسم همچنین افزود حزب الله به عملیات خود ادامه می‌دهد و طبق برنامه‌هایی که از قبل در دست اجرا است، حرکت خواهد کرد .

او تاکید کرد: «ما در اسرع وقت دبیرکل جدیدی برای حزب الله انتخاب خواهیم کرد».

معاون دبیر کل حزب الله اظهار داشت، حملاتی که تاکنون حزب الله انجام داده است، «حداقل» بوده است.

نعیم قاسم، افزود که نصرالله به همراه ۴ فرمانده دیگر از جمله عباس نیلفروشان، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در لبنان کشته شد.

او اظهار داشت که اسرائیل با وجود ترور رهبران و فرماندهان حزب الله نتوانست به توانایی‌های ما آسیب جدی وارد کند.

معاون دبیر کل حزب الله تاکید کرد که نبرد با اسرائیل ممکن است طولانی باشد.

او از همه لبنانی‌ها از دولت لبنان و مردم این کشور برای آنچه «حفظ وحدت ملی» برابر حمله اسرائیل نامید، قدردانی کرد.

نعیم قاسم اما در این سخنرانی کوتاه هیچگونه اظهار نظری درباره تصمیم دولت لبنان برای پذیرش قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل که به موجب آن حزب الله لبنان باید به ساحل رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کند، نکرد. او همچنین هیچ اشاره‌ای به نقش دولت لبنان برای پایان دادن به این بحران اشاره نکرد.

عدم اشاره او به این مسائل که واقعیت‌های میدانی لبنان را در حال حاضر منعکس می‌کند با انتقادهایی از سوی تحلیگران لبنانی روبرو شد.