میقاتی: گزینه‌ای جز راه‌ حل دیپلماتیک نداریم؛ ارتش آماده اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ است

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، یکشنبه هشتم مهر تاکید کرد که کشورش گزینه‌ای به جز راه حل دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ ندارد.

او افزود که تعداد آوارگان در نتیجه بمباران مداوم اسرائیل در چندین منطقه از لبنان ممکن است به یک میلیون نفر برسد.نجیب میقاتی در ادامه تأکید کرد: «هجوم گستردۀ آوارگان از جنوب و منطقه بقاع در شرق لبنان را فراموش نکنیم؛ این بزرگترین آوارگی جمعیت مردم لبنان است که می‌تواند در تاریخ این کشور رخ داده باشد».

وی با بیان اینکه آوارگان به سرپناه، کمک و مراقبت‌های بهداشتی نیاز دارند، هشدار داد که «احتمال می‌رود لبنان با بزرگترین جمعیت آوارگان در تاریخ خود مواجه شود».

نخست‌وزیر لبنان در پاسخ به پرسشی دربارۀ تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله، خواستار آتش‌بس میان دو طرف در تمامی جبهه‌ها شد تا امنیت و ثبات به منطقه بازگردد و تأکید کرد: «لبنان گزینۀ دیگری جز راه‌حل دیپلماتیک ندارد».

میقاتی با بیان اینکه آوارگی کنونی بزرگترین آوارگی در تاریخ لبنان است، افزود: «بیش از ۷۰۰ مرکز برای پناه دادن به شهروندان لبنانی ایجاد شده است».

نخست وزیر لبنان تاکید کرد، دولت در تلاش است تا در حد امکان نیازهای افرادی که خانه‌های خود را از دست داده‌اند، برآورده کند.

میقاتی با بیان اینکه ارتش لبنان آماده اجرای قطعنامه شماره ۱۷۰۱ است، گفت: «ارتش لبنان برای حفظ و ارتقای امنیت تلاش می‌کند».

بر اساس قطعنامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل، حزب‌الله لبنان باید به ساحل شمالی رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کند تا راه را برای استقرار ارتش ملی لبنان و نیرو‌های حافظ صلح هموار سازد.

او همچنین تاکید کرد: «تهاجم به جاده‌ها و تهدید امنیت را نمی‌پذیریم».

نخست وزیر لبنان در پایان بر لزوم تداوم فعالیت فرودگاه بین‌المللی بیروت که تنها فرودگاه مدنی لبنان است تاکید کرد.

این درحالی است که ارتش اسرائیل روز یکشنبه دو روز پس از کشته‌شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله اعلام کرد که «ده‌ها» حمله جدید به اهداف این حزب در مناطق مختلف لبنان، انجام داده است.

در همین حال سازمان برنامه جهانی غذا امروز از آغاز عملیات اضطراری برای ارائه کمک‌های غذایی به یک میلیون نفر از مردم آسیب دیده از تشدید تنش اخیر در لبنان خبر داد.

این سازمان تاکید کرد، در حال توزیع جیره غذای آماده، نان، غذای گرم و بسته‌های غذایی برای خانواده‌های بی سرپناه در سراسر لبنان است.

این سازمان همچنین از جامعه بین‌المللی خواست تا با ارائه ۱۰۵ میلیون دلار تا پایان سال جاری، از پاسخ به نیازهای بشردوستانه، حمایت کنند.نشست کمیته اضطراری دولت لبنان به ریاست نجیب میقاتی نخست‌وزیر این کشور در حالی برگزار شد که لبنان با موج‌های متوالی آوارگان مواجه است و بیش از ۹۰ هزار نفر اوایل هفته جاری، جنوب این کشور و دره بقاع را در پی حملات اسرائیل ترک کرده‌اند. همچنین شمار زیادی از مردم پس از تشدید حملات هوایی اسرائیل از روز جمعه، حومه جنوبی بیروت را تخلیه کرده‌اند.از سوی دیگر، زیاد مکاری وزیر اطلاعات لبنان، در جریان نشست اضطراری کابینه در بیروت گفت: «تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش‌بس با اسرائیل به رغم حملات، ادامه دارد».

وی تأکید کرد: «مسلم است که دولت لبنان خواستار آتش‌بس است و همه می‌دانند که نتانیاهو بر اساس فرضیه آتش‌بس به نیویورک رفت، اما تصمیم به ترور حسن نصرالله گرفته شد».

وی افزود: «تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به آتش‌بس در جریان است اما موضوع به این سادگی نیست.»

این در حالی است که اسرائیل روز پنجشنبه ۲۶ سپتامبر، درخواست‌های بین‌المللی برای آتش‌بس با حزب‌الله لبنان را رد کرد.