نگاهی به «دانشگاه امام صادق»

تنها شعبه دانشگاه هاروارد در خاورمیانه ، چگونه بعد از انقلاب تبدیل به دانشگاه امام صادق شد و امثال آقای سعید جلیلی از آن فارغ تحصیل شدند

همانطور که می‌دانید همهٔ روحانیون  يكسان نیستند. به‌عنوان مثال مرحوم «آیت‌الله مهدوی کنی» مدتی وزیر کشور بود ولی بعد از آن از سیاست کناره‌گیری کرد و عمر پر برکت خود را صرف تأسیس دانشگاه امام صادق کرد.

مرحلهْ اول تهیهٔ زمین و ساختمان دانشگاه بود. او به جای تلاش و صرف هزینه برای خرید زمین و ساخت دانشگاه فکر زیرکانه‌ای کرد و زمین و ساختمان مرکز مطالعات مدیریت را که متعلق به آقای لاجوردی بود مصادره کرد (مرکز مطالعات مدیریت شعبهٔ دانشگاه هاروارد در ایران بود و هنوز هم به آن منطقه پل مدیریت می‌گویند)
و موقوفه را از توليت وقف -آيت‌الله منتظری غصب كرد- بعد از آن خودش را رییس مادام‌العمر دانشگاه اعلام کرد و خانه‌ای مجلل داخل محوطه دانشگاه، به وسعت ٥٠٠٠ متر مربع برای خود برگزید.

سپس همسرش خانم «قدسی سرخه‌ای» را هم رییس مادام‌العمر واحد خواهران اعلام کرد.

قوانین این دانشگاه مستقل از وزارت علوم بود و آیت‌الله شخصاً حقوق و مزایای خودش و همسرش و دیگران را مشخص می‌کرد.

ایشان بعدا از مازاد بودجهٔ دانشگاه چند بنگاه اقتصادی برای خودش ایجاد کرد از جمله: «پوشاک جامعه و داروسازی حیان و مجتمع میلاد نور در شهرک غرب و همین‌طور مرکز خرید بزرگ نور در تقاطع ولی‌عصر و طالقانی».

برادر بزرگ‌تر ایشان «محمدباقر باقری کنی» قائم مقام رئيس دانشگاه‌ و عضو فعال بیت رهبری می باشند.
همین برادر قائم مقام دو پسر دارد، یکی علی باقری (استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق) كه معاون سعيد جليلی (استاد علوم سياسی دانشگاه امام صادق) در شورای عالی امنيت ملی بود.

پسر دیگر هم مصباح‌الهدی باقری كنی (استاد مدیریت دانشگاه امام صادق) كه داماد «آیت‌الله خامنه‌ای» و همسر خانم «بنت‌الهدی خامنه‌ای» است او هم چند سالی مدیر طرح و برنامه دانشگاه و رئيس دانشکدهٔ مديريت آن بوده‌است.

دختر آیت‌الله کنی، «صدیقه مهدوی کنی» (استاد علوم قرآنی دانشگاه امام صادق) قائم‌مقام مادر در واحد خواهران هستند.

همسر این خانم حجة الاسلام «ابراهیم انصاریان» فرزند شیخ «حسین انصاریان» مسئول دفتر آیت‌الله در مجلس خبرگان بودند. این زوج دو فرزند دارند «زهیر انصاریان» (استاد فلسفهٔ دانشگاه امام صادق) که مدیر ادارهٔ گزینش دانشجویان بود و «ضحی انصاریان» که در واحد خواهران دانشگاه امام صادق شاغل است.

جالب است بدانید همهٔ نامبردگان بالا که استاد دانشگاه امام صادق هستند در همین دانشگاه یعنی دانشگاه پدرشان فارغ التحصیل شده‌اند.

دختر کوچک آیت‌الله هم «مهدیه مهدوی کنی» است (فارع‌التحصيل و استاد تاریخ اسلام دانشگاه امام صادق) که هم اکنون مدیر گزینش واحد خواهران و نیز مدیر مدارس دخترانهٔ غیرانتفاعی وابسته به دانشگاه است.
همسرش حجت‌الاسلام «سیدمصطفی میرلوحی» هم عضو هئیت علمی و مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه امام صادق و مدیر و امام جماعت و تولیت مسجد امام صادق در میدان فلسطین است.

این زوج سه فرزند دارند.
فرزند اول «سیدمحمدحسین میرلوحی» که فعلا دانشجوی دانشگاه امام صادق و ضمناً داماد حجت‌الاسلام «علیرضا پناهیان» است دو فرزند دیگر هنوز مدرسه می‌روند و تصمیم دارند با تلاش و کوشش در دانشگاه پدر بزرگشان استاد و مدیر بشوند.

آیت‌الله یک فرزند پسر هم دارند به نام «محمدسعید مهدوی کنی» (فارع‌التحصيل و استاد ارتباطات دانشگاه امام صادق) که هم اکنون ریاست دانشگاه را برعهده دارد.

همسر او هم از همين دانشگاه مدرك گرفته و در همین دانشگاه کار می‌کند.
این زوج سه فرزند دارند که آنها هم هنوز به سن دانشگاه نرسیده‌اند که وارد دانشگاه خانوادگی شوند.

واقعاً این خانواده باید الگویی برای همه خانواده‌های جهان باشد و شخص آیت‌الله که عمر خود را صرف علم و دانش و مال حاصل از علم کرد.
این دانشگاه به اقوام و وابستگان مقامات که میخواهند وزیر یا نمایندهٔ مجلس یا مدیرکل بشوند و مدرک مناسب ندارند امتیازات خاصی می‌دهد که در کمترین زمان مدرک مورد علاقه خود را تحصیل نمایند.

تقریباً قریب‌به‌اتفاق مدارک دکترا که مدیران جمهوری اسلامی جهت پست و منصب نیاز داشتند توسط همین دانشگاه صادر شده است..