تهدید ایران به پاسخ در صورت تلافی اسرائیل؛ خامنه‌ای آمریکا و اروپا را مقصر دانست

    مقام‌های نظامی و دولتی ایران درحالی به تمجید از حملات موشکی شب‌گذشته، سپاه پاسداران به اسرائیل پرداختند، که این عملیات با وجود پرتاب دهها موشک بالستیک و هایپرسونیک خسارات جدی و تلفاتی در اسرائیل برجای نگذاشت.

    با این حال، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید راه حل پایان درگیری‌ها «عدم مداخله آمریکا و غرب» است و رئیس‌جمهور ایران، اسرائیل را به «پاسخی شدیدتر» در صورت تلافی تهدید کرده است.

    خامنه‌ای که دستور حملات موشکی شامگاه سه‌شنبه، دهم مهر را صادر کرد، روز چهارشنبه در دیدار با «نخبگان»، مشکل اصلی بحران در منطقه را آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی دانست و گفت: «بر همین اساس، تنها راه پایان درگیری‌ها و جنگ‌ها در منطقه، کم‌شدن شرّ این کشورهاست.»رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره به حملات موشکی شب گذشته، گفت که «جداً عزادار» حسن نصرالله رهبر حزب‌الله است که به همراه فرماندهانش و عباس نیلفروشان، معاون عملیاتی سپاه پاسداران در حمله اسرائیل به پایگاه فرماندهی حزب‌الله در جنوب بیروت کشته شد.

    مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهورى ایران نیز صبح چهارشنبه در جلسه هیئت دولت بار دیگر اسرائیل را تهدید کرد که اگر در پی تلافی در برابر حملات ایران باشد، با «پاسخی به مراتب کوبنده‌تر» روبرو خواهد شد.

    پزشکیان پیش از سفر به قطر در فرودگاه مهرآباد نیز درحالی که پروازهای داخلی و خارجی ایران لغو شده است، باردیگر به اسرائیل درباره «عکس‌العمل سخت‌تر» هشدار داد.وزیردفاع ایران، عزیز نصیرزاده، پس از پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران مدعی شد که ۹۰ درصد از موشک‌های ایران به اهداف خود اصابت کرده‌اند، او همچنین این حمله را « منطبق بر قوانین بین المللی و بر اساس منشور سازمان ملل متحد» دانست و هدف از آن را مراکز نظامی اسرائیل و نه شهروندان اسرائیلی اعلام کرد.ساعاتی پس از حمله ایران، وزیر دفاع ایران در گفتگو با شبکه خبر به تهدید اسرائیل پرداخته و گفته بود درصورت پاسخ اسرائیل « در فازهای بعدی واکنش ما بسیار شدید خواهد بود و تنوعی از پیشرفته‌ترین سلاح‌هایی که در اختیار داریم را استفاده می‌کنیم.»

    این درحالی است که «اکسیوس» به نقل از مقامات اسرائیلی از «پاسخ کوبنده» به حمله موشکی سه‌شنبه شب حکومت ایران خبر داده است.

    وزیرخارجه ایران، عباس عراقچی نیز در گفتگو با خبرنگاران تکرار کرد که هیچ هدف غیرنظامی مدنظر نبوده و این حمله، اقدامی « دفاعی» بوده است. عراقچی در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت: از طریق سفارت سوئیس به آمریکا پیام داده‌ایم تا در این ماجرا دخالت نکند و هر طرف ثالثی به حمایت از اسرائیل وارد عمل شود « با پاسخ سختی مواجه خواهد شد». او همچنین در شبکه «ایکس» که در ایران فیلتر است، نوشته بود: « عملیات ما خاتمه یافته، مگر آن‌که اسرائیل تصمیم به پاسخ بگیرد، در آن صورت واکنش ما قوی‌تر و قدرتمندتر خواهد بود.»

    پس از انتشار اخباری در رسانه‌های غربی مبنی برآن که اسرائیل به حکومت ایرانهشدار داده بود در صورت حمله به آن کشور، پایگاه‌های اتمی و تاسیسات نفتی ایرانرا هدف قرار خواهد داد، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به آن گفت: « اسرائیل همیشه از این ادعاها داشته است». او همچنین گفت که نیروهایمسلح «بازدارندگی لازم» را ایجاد کرده‌اند.

    تمجید رسانه‌های اصلاح‌‌طلب و اصول‌گرا
    رسانه‌های اصلاح‌طلب و أصول‌گرا به تحسین و تمجید عملیات موشکی نیروی هوافضایسپاه پاسداران پرداختند. «خبرآنلاین» که از دولت پزشکیان حمایت می‌کند در گفتگو بااسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، از او نقل کرده است که اسرائیل درباره حمله به ایران بلوف می‌زند.

    در همین حال، روزنامه «کیهان» که حسین شریعتمداری، مدیرمسئول اصولگرای آن منصوب رهبر جمهوری اسلامی است در مطلبی به قلم خود با انتقاد از پزشکیان درباره خویشتنداری اولیه در برابر ترور اسماعیل هنیه در تهران، نوشت: « آقای پزشکیان با مشاهده بدعهدی و دروغگویی سران آمریکا و اروپا به این نتیجه منطقی، قانونی و انقلابی می‌رسند که فرصت دادن به این جنایتکاران، گسترش جنایت آنها را در پی خواهد داشت».

    این درحالی است که براساس قانون اساسی ایران، صدور دستور حملات نظامی، اعلان جنگ یا صلح برعهده علی خامنه‌ای است که فرمانده کل قوا نیز هست.

    تقریبا همه روزنامه‌های چهارشنبه در ایران نیز تیتراول خود را به این حمله اختصاص دادند و روزنامه‌های اصلاح‌طلب از جمله «اعتماد» و «شرق» نیز به تمجید از عملیات موشکی پرداختند.

    تهدید کاربران ایرانی
    درهمین حال، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، کمی پس از پایان حمله موشکی به اسرائیل، کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی را تهدید کرد که مطلبی در نقد یا مخالفتاین اقدام منتشر نکنند و در غیراین صورت براساس قانون مقابله با اقدامات خصمانهاسرائیل تحت پیگیرد قرار گرفته و با مجازات روبرو خواهند شد.

    این درحالی است که همزمان با عملیات موشکی سپاه پاسداران، در تهران، کرج و برخی از شهرهای بزرگ، یگان‌های ضد شورش مستقر شده و برخی از کاربرانرسانه‌های اجتماعی ویدئوهایی از سردادن شعارهای ضدحکومتی در برخی از مناطق تهران در پشت‌بام‌ها منتشر کرده‌اند.

    افزایش قیمت نفت، دلار و طلا
    با وجود اینکه حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل به گفته مقامات نظامی و دولتی اسرائیلی خسارات ناچیزی برجای گذاشته و تنها به کشته شدن یک کارگر فلسطینی در کرانه باختری منجر شد، اما بازار نفت از صبح چهارشنبه با تلاطم بسیاری روبرو شد و قیمت نفت برنت با تا ظهر به حدود ۷۶ دلار در هر بشکه رسید که نسبت به روز قبل نزدیک به ۲ دلار افزایش یافت. با اینکه سهم رسمی ایران از بازار نفت در سال گذشتهکمتر از ۵ درصد بوده است اما افزایش بهای نفت می‌تواند در قیمت عرضه نفت ایران به مشتریان خود تاثیر بگذارد.

    در همین حال در داخل ایران، قیمت دلار تا ساعت ۴ بعدازظهر به وقت تهران از مرز ۶۱ هزار و ۸۰۰ تومان گذشت و به آستانه ۶۲ هزار دلار رسید. قیمت سکه طلا طرح جدیدنیز با حدود ۱.۵ درصد افزایش به ۴۸ هزار تومان رسید. اما کارشناسان اقتصادیمی‌گویند قیمت ربع و نیم سکه و همچنین دلار، یورو، پوند، یوآن، درهم و سایر ارزهایرایج در روزهای آینده افزایش بیشتری خواهد داشت.

    پیش از این برخی از رسانه‌های اقتصادی در ایران پیش‌بینی کرده بودند ممکن است پس از حمله ایران به اسرائیل نرخ برابری دلار در ایران وارد کانال ۷۰ هزار تومانی شود.