ادامه حملات هوایی به لبنان و بمباران مقر فرماندهی واحد اطلاعاتی حزب‌الله در مرکز بیروت

نیروی هوایی اسرائیل به اهداف متعلق به نهاد اطلاعاتی حزب‌الله لبنان در بیروت حمله کردند.

این نهاد اطلاعاتی، مسئولیت جمع‌آوری داده‌ها درباره ارتش اسرائیل را برعهده داشته است.بنا بر اعلام ستاد اطلاع‌رسانی ارتش اسرائیل، نیروی هوایی آن پنج‌شنبه دوازدهم مهر حملاتی را به ۱۵ هدف مربوط به «حزب‌الله» در بیروت، پایتخت لبنان انجام داده است.

در تازه‌ترین این حملات هوایی اسرائیل که از ۲۳ سپتامبر تاکنون برای نابودی زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله ادامه دارد، بنا بر گزارش یک منبع نزدیک به حزب‌الله، جنگنده‌های اسرائیلی پنج‌شنبه یک انبار را در مجاورت با فرودگاه بین‌المللی بیروت بمباران کردند. تاکنون ماهیت این انبار بمباران شده و محتویات آن آشکار نشده است.

اسرائیل همچنین تعداد زیادی از شهرک‌ها از جمله «الخیام»، «شقرا»، «برعشیت» و «البیاضه» را در جنوب لبنان بمباران کرد.

حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرد که بیش از ۲۰ سرباز و افسر ارتش اسرائیل را طی درگیری‌ها مرزی در روز پنج‌شنبه کشته است.

از سویی ارتش اسرائیل کشته شدن ۹ تن از نیروهای آن ظرف درگیری‌های ۳ روز اخیر با حزب‌الله را تایید کرد.

حزب‌الله همچنین مناطق مختلف شمالی، جنوبی و غربی الجلیل و شهرهای صفد، حیفا و خلیج عکا در شمال اسرائیل را هدف چندین رگبار موشکی خود قرار داد.پیش از حمله احتمالی اسرائیل، تهران از روسیه اطلاعات ماهواره‌ای خواسته است
نیویورک تایمز به نقل از دو مقام جمهوری‌اسلامی که در جریان برنامه‌ریزی‌های نظامی تهران هستند، گزارش داد حکومت ایران پیش از یک حمله احتمالی اسرائیل به این کشور، از روسیه خواسته در زمینه اطلاعات ماهواره‌ای با تهران همکاری کند.

در گزارش نیویوکر تایمز گفته نشده روسیه به این درخواست چه پاسخی داده است، اما پیش از این در سوریه و در جریان صدها مورد حمله اسرائیل به منافع و مراکز نیروی قدس سپاه و پایگاه‌های نیروهای نیابتی جمهوری‌اسلامی در این کشور، روسیه از توان راداری خود برای کمک به جمهوری‌اسلامی استفاده نکرد.

احتمالا هاشم صفی‌الدین کشته شده است
بر اساس گزارش‌ رسانه‌های اسرائیلی، در حمله‌ای که پناهگاه زیرزمینی هاشم صفی‌الدین، رییس شورای اجرایی حزب‌الله و نامزد جانشینی حسن نصرالله را در جریان جلسه او با سایر رهبران ارشد حزب‌الله، هدف گرفت ده‌ها تن بمب استفاده شد.

کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داده بمب‌های اسرائیل به داخل مخفیگاه هاشم صفی‌الدین در ضاحیه بیروت اصابت کرده است و کانال ۱۳ اسرائیل هم خبر داده مقامات امنیتی اسرائیل با ابراز خوش‌بینی محتاطانه اعلام کرده‌اند که این ترور موفقیت‌آمیز بوده و صفی‌الدین با بمب‌های سنگرشکن کشته شده است.

پیشتر و پس از کشته‌شدن نصرالله، هرتزی هالوی، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل، گفت: «این پایان ماجرا نیست. پیام ما واضح است: ما می‌دانیم چگونه به کسانی برسیم که شهروندان اسرائیل را تهدید می‌کنند.»

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده هنگام بازگشت به کاخ سفید از سفری به مناطق آسیب‌دیده از طوفان هِلِن به خبرنگاران گفت فکر می‌کند می‌توان از وقوع جنگ تمام‌عیار در خاورمیانه جلوگیری کرد.

وقتی از بایدن پرسیده شد چقدر مطمئن است که می‌توان از یک جنگ تمام‌عیار در خاورمیانه جلوگیری کرد، او برای پاسخ مکثی کرد و گفت: «چقدر مطمئن هستید که باران نمی‌بارد؟ ببینید، من فکر نمی‌کنم جنگ تمام‌عیاری رخ دهد. فکر می‌کنم می‌توانیم از آن جلوگیری کنیم. اما هنوز کارهای زیادی باقی مانده است، کارهای زیادی.»

بایدن همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای آمریکایی را برای کمک به اسرائیل اعزام می‌کند، گفت: «ما قبلا به اسرائیل کمک کرده‌ایم. ما قصد داریم از اسرائیل محافظت کنیم.» از سویی دیگر ارتش اسرائیل اعلام کرد یک «پهپاد متخاصم» را که از «شرق» وارد حریم هوایی این کشور شده بود، رهگیری و ساقط کرده است.

اشاره بیانیه ارتش اسرائیل به ورود این پهپاد از شرق کشور با توجه به سابقه کاربرد این اصطلاح در ادبیات دفاعی اسرائیل به این معناست که گروه‌های نیابتی جمهوری‌اسلامی از عراق این حمله را انجام داده‌اند.

معتقد نیستیم اسرائیل باید به سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی حمله کند
متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت واشینگتن به‌طور واضح اعلام کرده که معتقد نیست اسرائیل باید به سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی حمله کند.

میلر افزود ایالات متحده در حال گفت‌وگو با اسرائیل در خصوص «شکل، دامنه و اهداف» حمله تلافی‌جویانه علیه جمهوری اسلامی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد حکومت ایران به هیچ وجه از خود خویشتن‌داری نشان نداده و با حمله اخیر به اسرائیل که به منظور حمایت از «سازمان‌های تروریستی» مورد حمایت تهران انجام گرفت، تنش‌ها را تشدید کرده است.

او هشدار داد ایالات متحده در برابر هرگونه حمله علیه نیروها و منافعش در خاورمیانه، از خود دفاع خواهد کرد.دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرد: «ما قوی و مصمم هستیم و به‌زودی این را به ایران نشان خواهیم داد.»

دانون با اشاره به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و حمله موشکی اخیر به اسرائیل گفت: «جهان غرب تا چه زمانی باید صبر کند تا آن‌ها واقعا بتوانند یک بمب هسته‌ای یا یک موشک بالستیک بسازند؟»

او افزود: «به نفع غرب، اروپا و هر دموکراسی دیگری است که ایران را از دستیابی به توانمندی‌های هسته‌ای بازدارد.»

مکان‌های غیرنظامی را در ایران هدف قرار نمی‌دهیم
وزارت امور خارجه اسرائیل به شبکه خبری العربیه اعلام کرد این کشور برای پاسخ به حمله موشکی جمهوری اسلامی «تصمیم خود را گرفته است».

این وزارتخانه افزود حمله اسرائیل علیه جمهوری اسلامی «با در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی و دیپلماتیک» انجام می‌گیرد و مکان‌های غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهد. جب بوش، رییس سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» و مارک والاس، مدیرعامل این سازمان، روز پنج‌شنبه ۱۲ مهر در بیانیه‌ای خطاب به جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، از اظهارات اخیر او مبنی بر مخالفت واشینگتن با حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی انتقاد کردند.

در این بیانیه آمده است: «برنامه غنی‌سازی رژیم ایران هیچ هدف غیرنظامی مشروعی ندارد. برنامه هسته‌ای تهران به دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کنترل و اداره می‌شود.»

بوش و والاس در این بیانیه تاکید کردند سپاه یک سازمان تروریستی است و تاسیسات هسته‌ای ایران جز «دارایی‌های نظامی مهم» آن به شمار می‌روند.

بایدن روز ۱۱ مهر گفته بود از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی حمایت نمی‌کند.

ایرانیان از جمهوری اسلامی حمایت نمی‌کنند
هانا نویمن، در یک سخنرانی با اشاره به انتخاب خود به عنوان رییس هیات امور ایران در پارلمان اروپا، به صلح‌طلبی مردم ایران در برابر جنگ‌طلبی جمهوری اسلامی اشاره کرد.

او گفت: «رژیم ایران به اسرائیل حمله موشکی کرد ولی ایرانیان زیادی پیام دادند که از این کار حمایت نمی‌کنند.»

این نماینده آلمان افزود: «رژیم ایران هرگونه اعتراض را در کشور سرکوب می‌کند، زنان را مجبور به پوشاندن موهای خودشان می‌کند و منتقدان را حتی در بیرون از ایران هدف آزار قرار می‌دهد اما امروز صدای ایرانیان بلندتر از همیشه است.»

او گفت: «در سال‌های آینده، می‌خواهم این هیات را به بستری برای تبادل و همکاری با افرادی تبدیل کنم که هم داخل ایران و هم به‌عنوان جامعه مهاجر، برای ایجاد یک ایران دموکراتیک و صلح‌آمیز می‌جنگند.»

نویمن گفت هدفش این است که این هیات را به نهادی برای ایجاد رابطه با مردم ایران تبدیل کند.