خامنه‌ای در مصلای تهران: «جبهه مقاومت» پس از ترور نصرالله عقب‌نشینی نخواهد کرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در خطبه نماز جمعه امروز به زبان عربی، کشته‌شدن حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان را «ضایعه بزرگ» خواند و گفت «جبهه مقاومت» پس از این ترور عقب‌نشینی نخواهد کرد.

خامنه‌ای همچنین مدعی شد که از آغاز جنگ هفت اکتبر در غزه و ادامه تنش‌ها به لبنان، اسرائیل هیچ پیروزی چشمگیری به‌دست نیاورده است.علی خامنه‌ای که در خطبه‌های نمازجمعه ۱۳ مهر تهران سخنرانی می‌کرد، حمله موشکی ایران را «کار درخشان نیروهای مسلح» خواند و گفت که این یک اقدام «کاملاً قانونی و مشروع بود».

او افزود: «کاری که نیروهای مسلح ما کردند کمترین کاری بود که در برابر اسرائیل انجام دادند. ما در انجام این وظیفه نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب. آنچه که منطقی و معقول است، به نظر تصمیم‌گیران نظامی و سیاسی، در وقت خود انجام می‌گیرد و در آینده هم اگر لازم شد باز هم انجام می‌گیرد».

این دومین حضور علی خامنه‌ای در انظار عمومی پس از حملات موشکی به اسرائیل است که در جریان آن حدود ۲۰۰ موشک به خاک این کشور شلیک شد.رهبر ایران که پس از نزدیک به پنج سال، برای نخستین بار، نماز جمعه را در تهران برگزار می‌کرد، در سخنرانی که با حضور مقامات عالی حکومتی و نظامی از جمله روسای سه قوه برگزار شد، گفت هر ضربه به اسرائیل خدمت به کل انسانیت است. او حملات موشکی ایران به اسرائیل را «مشروع و قانونی» خواند و تاکید کرد اگر لازم باشد این حملات باردیگر نیز تکرار خواهد شد.

خامنه‌ای که در آستانه اولین سالگرد حمله حماس به اسرائیل سخن می‌گفت، از عملیات حماس در هفتم اکتبر تقدیر کرد و گفت حمله موشکی ایران به اسرائیل، مانند «طوفان اقصی» اقدامی «مشروع و لازم» بود.

او بدون اشاره به دستاوردهای حمله حدود ۱۸۰ موشک بالستیکی ایران به اسرائیل گفت که تهران در پاسخ خود به تل‌آویو «نه دچار شتاب‌زدگی خواهد شد و آن را به تعویق خواهد انداخت».

رهبر جمهوری اسلامی خطبه دوم سخنرانی روز جمعه را به زبان عربی و برای مخاطبان خود در «حزب‌الله» و «جنبش امل» لبنان ایراد کرد و بر تقویت «جبهه مقاومت» از «افغانستان تا یمن» تاکید کرد.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران، نیز از جمله حاضران در خطبه نماز جمعه امروز بود. او از زمان ورود به کاخ ریاست‌جمهوری، خواستار کاهش تنش‌ با کشورهای غربی از جمله آمریکا شده است. با این وجود، برگزارکنندگان مراسم نماز جمعه، در حضور پزشکیان و خامنه‌ای، بارها خواستار نابودی کامل اسرائیل و آمریکا شدند.

در پی کشته‌شدن فرماندهان ارشد حزب‌الله و آسیب چشمگیر فرماندهان میانی این شبه‌نظامیان در حملات اسرائیل، بخشی از هواداران گروه‌های نیابتی ایران در منطقه، تهران را به عقب‌نشینی از مواجهه با اسرائیل متهم کردند. ایران در روز سه‌شنبه بیش از ۱۸۰ موشک بالستیک به اسرائیل شلیک کرد. حمله‌ای که فقط جان یک فلسطینی را گرفت. با این وجود، اسرائیل اعلام کرد به این اقدام تهران پاسخ قاطعانه‌ای خواهد داد.

دامنه پاسخ آینده اسرائیل به ایران مشخص نیست. گزارش‌ها تاکنون بر احتمال هدف‌ قرار گرفتن مواضعی در ایران و سوریه، از جمله تاسیسات انرژی و هسته‌ای تاکید دارد. علی خامنه‌ای در همین خصوص گفت تهران «در صورت لزوم» دوباره به اسرائیل حمله خواهد کرد.جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که که این حمله را در «انتقام» از کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، عباس نیلفروشان، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حوزه‌های لبنان و سوریه، و اسماعیل هنیه، رئیس سابق دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، انجام داده است.

رهبر جمهوری اسلامی در ابتدای سخنرانی خود گفت که «امروز بیشتر صحبت من با برادران لبنانی و فلسطینی است. احکام دفاعی اسلام تکلیف ما را معلوم کرده است. هیچ کسی بر اساس قانون بین‌المللی حق ندارد به حزب‌الله لبنان اعتراض کند که چرا از مردم غزه دفاع می‌کنید».

خامنه‌ای با دفاع از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در جریان عملیات «طوفان‌الاقصی» که ۱۵ مهر پارسال انجام شد، آن را یک «حرکت قانونی و بین‌المللی» خواند و گفت که در این اقدام «حق با فلسطینی‌ها بود».

گروه حماس در فهرست تروریستی ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار دارد. ایالات متحده، حزب‌الله را نیز یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه خود قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. شاخه سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه گفت «نه تنها هیچ محکمه و سازمان بین‌المللی در این زمینه حق ندارد به ملت فلسطین در دفاع از کشور خود اعتراض کند»، بلکه کشورها و گروه‌هایی چون حزب‌الله لبنان هم که با «انجام وظیفه» به فلسطینی‌ها کمک می‌کنند، کمک‌شان «مشروع» است.نماز جمعه تهران در حالی با حضور رهبر جمهور اسلامی برگزار شد که برخی خبرگزاری‌ها پیش‌تر، در پی کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در حمله سنگین اسرائیل به جنوب بیروت، از انتقال علی خامنه‌ای به مکانی امن خبر داده بودند.

«نه تعلل، نه شتابزدگی»
علی خامنه‌ای خطبه‌های اول نماز جمله را با اشاره به موضوع «پیوستگی» و «اتحاد» مؤمنین برای پیروزی بر دشمنان و «تفرقه‌افکنی» آنها آغاز کرد.

رهبر جمهوری اسلامی «دشمن ملت ایران» را «دشمن ملت‌های عراق، لبنان، فلسطین، مصر و یمن و دیگر کشورهای اسلامی» خواند و مدعی شد که فرمان این سیاست از یک اتاق صادر می‌شود، اما شیوه‌های اعمال آن متفاوت است.وی سپس با اشاره «احکام دفاعی اسلام، قانون اساسی ایران و قوانین بین‌المللی» تاکید کرد که هر ملتی حق دارد از خاک و منافع خود در برابر متجاوز دفاع کند.

علی خامنه‌ای تأکید کرد که مردم فلسطین بر همین اساس حق دارند با «متجاوزی» که خاکش را اشغال کرده مبارزه کند و جامعه بین‌المللی حق ندارد به مبارزه فلسطینی‌ها و نیز حمایت «مشروع و قانونی» حزب‌الله از آنها ایراد بگیرد.

رهبر ایران در ادامه به اقدام اخیر نظامی نیروهای مسلح ایران علیه اسرائیل اشاره کرد و آنرا «مجازاتی علیه سگ هار آمریکا» خواند.

علی خامنه‌ای سپس تاکید کرد: «هر وظیفه‌ای در این زمینه داشته باشیم با قدرت و صلابت انجام خواهیم داد.» وی سپس حمله موشکی سپاه به اسرائیل را «وظیفه منطقی» خواند و یادآور شد: «ما در انجام این وظیفه نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب‌زده عمل خواهیم کرد.»

وی افزود جمهوری اسلامی در آینده نیز «در صورت لزوم» اقدام مشابه انجام خواهد داد.

«طوفان‌الاقصی اسرائيل را به تلاش برای حفظ موجودیت خودش وا داشته است»
علی خامنه‌ای خطبه دوم نماز جمعه را به لبنان و فلسطین اختصاص داد و در همان ابتدا اعلام کرد که راه حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله ادامه خواهد یافت و پرچم مقاومت بر زمین نخواهد ماند.

وی خطاب به جوانان حزب‌الله و مردم لبنان گفت: «از آنجا که دشمن نمی‌تواند به تشکیلات حزب‌الله و حماس و جهاد اسلامی صدمه جدی بزند رو به ترور آورده است.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران سپس سربرآوردن رهبران و مبارزان بیشتر را نتیجه این رویکرد اسرائیل دانست و تاکید کرد: «صبر و استقامت شما عزت و کرامت به همراه می‌آورد.»

وی در این خصوص تصریح کرد: «دشمن پلید و زبون چون نمی‌تواند به تشکیلات مستحکم حزب‌اللّه یا حماس یا جهاد اسلامی و دیگر سازمانهای مجاهد فی‌سبیل‌اللّه صدمه‌ی جدّی بزند، ترور و تخریب و بمباران و کشتار غیر نظامیان و داغدار کردن غیر مسلّحین را نشانه‌ی پیروزی خود قلمداد می‌کند. نتیجه چیست؟ محصول این رفتار، تراکم خشم و افزایش انگیزه‌ی مردم و سر برآوردن مردان و سرداران و رهبران و از جان‌گذشتگان بیشتر، و تنگ‌تر شدن حلقه‌ی محاصره‌ گرگ خون‌آشام، و سرانجام، حذف وجود ننگین او از صحنه‌ی وجود است.»

علی خامنه‌ای با تاکید بر اینکه «رژیم اسرائیل ناپایدار است و نابود خواهد شد» افزود: «امروز مقاومت در منطقه هرگز عقب نخواهد نشست و پیروز خواهد شد؛ مقاومت در غزه عزت‌بخش بوده و اسرائیل نمی‌تواند صدمه‌ای به حزب‌الله و حماس وارد کند.»

آقای خامنه‌ای سپس بار دیگر طوفان‌الاقصی را حرکتی «درست، قانونی و منطقی» خواند و گفت این عملیات اسرائيل را به جایی رسانده که مهمترین دغدغه‌اش حفظ موجودیت خود است.

«طوفان الاقصی» نام عملیات هماهنگ شده بود که طی آن برخی اعضای حماس در روز هفتم اکتبر ۲۰۲۳ با ورود به خاک اسرائیل صدها نفر از شهروندان این کشور را کشته یا گروگان گرفتند.

خامنه‌ای بخش بیشتری از سخنرانی خود را به زبان عربی بیان کرد.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، محمد باقر قالیباف، رئیس قوه مقننه به همراه حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران و نیز دیگر مقام‌های ارشد کشوری و لشگری ایران از جمله حاضران در این مراسم بودند.خامنه‌ای تنها سه روز پس از حمله موشکی گسترده سپاه پاسداران به اسرائيل و پس از کشته شدن حسن نصرالله، از شاخص‌ترین رهبران گروه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی موسوم به «محور مقاومت» در نماز جمعه تهران حضور یافت.

نماز جمعه تهران با مداحی برای حسن نصرالله و عباس نیلفروشان، فرمانده ارشد سپاه قدس و نیز خواندن اشعار حماسی علیه اسرائیل آغاز شد. علی خامنه‌ای پس از حدود پنج سال در نماز جمعه حضور یافته بود. آخرین بار او در روز ۲۷ دی‌ماه سال ۱۳۹۸، نزدیک به دو هفته پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله‌ای پهپادی از سوی آمریکا، نماز جمعه تهران را اقامه کرده بود.