رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولیدی ایران: تورم تک رقمی دروغ محض است

رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولیدی ایرانالعربیه.نت فارسی
در حالی که حسن روحانی از تک رقمی شدن تورم در ایران خبر داده، رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولیدی ایران تک رقمی شدن تورم را دروغ محض دانست و گفت: نه تنها تورم تک رقمی نشده بلکه با توجه به شرایط فعلی افزایش هم داشته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا مرادی رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولیدی درباره شرایط تولید در ایران گفت: بخش تولید کشور چندسالی است که به طور کامل به سمت تعطیلی می‌رود و دولت قوانین را کامل اجرا نمی‌کند. اگر دولت دست از سر تولید کنندگان بردارد و قانون را اجرا کند در بسیاری موارد برای تولیدکنندگان کارگشا است.
مرادی با انتقاد از افزایش تورم در ایران افزود: تورم تک‌رقمی دروغ محض است. مگر می‌شود نرخ تسهیلات 18 درصد باشد و تورم جامعه تک رقمی باشد، این محال است. معتقدم نه تنها تورم تک رقمی نشده بلکه با توجه به شرایط فعلی افزایش هم داشته است.
او با اشاره به رشد بی‌رویه قاچاق در کشور، هشدار داد: در صورت ادامه رکود، اکثر بنگاه های تولیدی تا 3ماه دیگر ورشکست می شوند، واردات بی رویه و قاچاق بخش تولید کشور را نابود کرده است و مشخص نیست که چه کسانی پشت پرده قاچاق هستند.
او با اعلام اینکه اشتغال‌زایی تولید در یکسال اخیر صفر بوده، گفت: وام تولید را به شرکت‌های خودشان دادند، اگر راست می‌گویند که به تولید وام دادند، چرا لیست و آدرس وام گیرندگان را اعلام نمی‌کنند؟
رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولید میزان اشتغال ایجاد شده در بخش تولید طی یک سال گذشته را صفر دانست و ادامه داد: در یک سال اخیر هیچ بنگاه تولیدی نیرو جذب نکرده است بلکه نیروهای موجود خود را هم به خاطر رکود از دست داده است. ظرفیت بخش های تولیدی طی یک ساله گذشته از 40 درصد به 25 درصد کاهش یافت.
آمارهای بیکاری در ایران روز به روز به مرز بحران نزدیک تر می شود و حتی عده ای از کارشناسان اقتصادی معتقدند، بیکاری در این کشور از بحران هم گذر کرده و اگر زودتر چاره ای برای آن یافت نشود، این مساله بعد اجتماعی و سیاسی خواهد یافت.

در فروردین ماه سال جاری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه اگر هرساعت ۱۵۰ شغل ایجادکنیم تنها توانسته‌ایم از رشد و افزایش بیکاری جلوگیری کنیم، اعلام کرده: اگر بخواهیم در 5 سال آینده بیکاری را به عدد صفر نزدیک کنیم باید 2 برابر یعنی ۳۰۰ شغل در ساعت و ۵ شغل در دقیقه ایجاد کنیم.
علیرغم اینکه روحانی پیش از این تک‌رقمی شدن تورم را افتخاری برای دولت یازدهم دانسته و گفته بود: “ظرف کمتر از سه سال تورم بالای 40 درصد را به زیر 10 درصد کاهش داد”، لیکن هزینه‌های جاری دولت در هفت ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 24.4 درصد افزایش یافته است؛ یعنی رشد هزینه‌های جاری حدودا 3 برابر نرخ تورم بوده است.