پارلمان کاتالونیا رای به استقلال این اقلیم از اسپانیا داد

کاتولونیای اسپانیا 1

نمایندگان پارلمان اقلیم کاتولونیای اسپانیا روز جمعه 27 اکتبر 2017 با اکثریت چشمگیر آراء به استقلال این اقلیم از اسپانیا رای دادند.

در حالی که حکومت مرکزی مادرید پیش از این قدرت را از حکومت محلی اقلیم کاتولونیا سلب کرده بود، اعضای پارلمان این اقلیم تشکیل جلسه داده و با 70 رای موافق در مقابل 10 رای مخالف و 2 رای ممتنع، رای به استقلال این اقلیم دادند. نمایندگان اپوزیسیون در اعتراض به این رای‌گیری سالن جلسه پارلمان را ترک کردند. پارلمان کاتولونیا 135 عضو دارد.

ماریو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا پس از اعلام نتایج رای‌گیری اقلیم کاتولونیا، در توئیتر نوشت: «من از همه اسپانیایی‌ها می‌خواهم که آرامش خود را حفظ کنند. حاکمیت قانون، قانونیت را در کاتالونیا احیا می‌کند.»

ده‌ها هزار نفر از ساکنان اقلیم کاتولونیای اسپانیا در بیرون پارلمان تجمع کرده و پس از اعلام نتایج رای‌گیری به رقص و پایکوبی پرداختند.

دولت اقلیم کاتالونیا در میان مخالفت دولت اسپانیا، در اول اکتب 2017 در این اقلیم همه‌پرسی استقلال اعلام کرد. به گفته مسئولان اقلیم، 90 درصد از کسانی که موفق به شرکت در همه‌پرسی شدند، به استقلال کاتالونیا از اسپانیا رای دادند. دولت اسپانیا، همه‌پرسی کاتالونیا را، فاقد اعتبار دانست. برگزاری این همه‌پرسی با تنش میان برگزارکنندگان و نیروهای پلیس اسپانیا همراه شد.