خانه / اخبار مهم روز / نخست وزیر اسپانیا دولت و پارلمان کاتالونیا را منحل کرد

نخست وزیر اسپانیا دولت و پارلمان کاتالونیا را منحل کرد

 پارلمان اقلیم کاتولونیای

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا روز جمعه 27 آکتبر 2017، دولت اقلیم کاتالونیا را از کار برکنار و مجلس این اقلیم را منحل و دستور برگزاری انتخابات زودهنگام در تاریخ 21 دسامبر در این اقلیم را صادر کرد.

راخوی در یک برنامه تلویزیونی گفت: «به باور ما باید به صدای تمامی شهروندان کاتالان گوش داد و اجازه نداد هیچ‌کس بطور غیرقانونی و به جای آنها تصمیم‌گیری کند».

مجلس محلی کاتالونیا روز جمعه رای به استقلال این اقلیم از اسپانیا داد. آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده به سرعت از حکومت اسپانیا حمایت کردند و حاضر به پذیرش اعلامیه استقلال این اقلیم نشدند.

رییس مجلس کاتالونیا گفت که لایحه استقلال از میان 135 نماینده با 70 رای مثبت در مقابل 10 رای منفی و 2 رای سفید به تصویب رسید.

دقایقی بعد از اعلام استقلال، مجلس سنای اسپانیا به دولت این کشور اجازه داد تا اداره این اقلیم نا‌آرام را بصورت مستقیم از مادرید به عهده بگیرد.

راخوی گفت که در اولین اقدام بعد از اعلام استقلال از سوی مجلس کاتالان در روز جمعه، رسما چارلز پیگدمونت، رهبر جدایی‌خواه کاتالونیا و هیات دولت او را از کار برکنار کرده است.

نخست وزیر اسپانیا در تلویزیون گفت: «ما اکنون دوران غم‌انگیزی از بی‌منطقی را می‌گذرانیم که دموکراسی در کاتالونیا را تخریب می‌کند. این اوضاع ناراحت کننده و تشنج‌زاست».

دولت اسپانیا همچنین نیروی پلیس اقلیم کاتالان و دفاتر نمایندگی دولت این اقلیم در مادرید و بروکسل را منحل کرد.

راخوی گفت: «این اولین اقدامات ما برای جلوگیری از ادامه نافرمانی گرداندگان دولت کاتالان است».

مجلس سنای اسپانیا به دولت این کشور اختیار داد تا اداره اقلیم کاتالونیا را مستقیما از مادرید به عهده بگیرد.

اقلیم کاتالونیا در 1 اکتبر در یک همه‌پرسی رای به استقلال از اسپانیا داد. دونالد تاسک، رییس اتحادیه اروپا روز جمعه گفت بعد از رای‌گیری روز جمعه مجلس کاتالونیا برای استقلال، «مادرید تنها بازیگر» به حساب می‌آید. تاسک از تمام طرف‌ها خواست تا آرامش را حفظ کنند.