استعفا ی بارزانی در فضای پرتلاطم اقلیم کردستان

مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق امروز در پیامی به پارلمان کردستان اعلام کرد که وی به فعالیت در سمت خود ادامه نمی دهد و تمایلی نیز به تمدید سمت خود به عنوان رئیس منطقه کردستان عراق ندارد.

بارزانی در نامه‌ای به پارلمان منطقه کردستان نوشت: تمدید دوره ریاست خود را نمی پذیرم و به عنوان یک سرباز در نیروهای پیشمرگ خدمت می‌کنم.

وی اعلام کرد در روز اول نوامبر (10 آبان) از منصب خود کناره‌گیری می‌کند.

بنا به گزارشها، جلسه پارلمان کردستان عراق به علت درگیری لفظی شدید میان موافقان و مخالفان بارزانی متوقف شد.

منابع عراقی گفتند: بحث و جدل های شدید در پارلمان منطقه کردستان عراق جلسه پارلمان درباره تقسیم اختیارات رئیس منطقه را یک ساعت به تاخیر انداخت.

حزب دموکرات کردستان عراق تلاش می‌کند بیشتر اختیارات رئیس منطقه را به نخست وزیر منتقل کند اما این موضوع با مخالفت‌های شدید روبرو شده است.

رئیس فراکسیون دموکراتیک پارلمان منطقه کردستان عراق گفت اختیارات رئیس منطقه کردستان به صورت موقت به دستگاه‌های دیگر منتقل خواهد شد.

سخنگوی جریان «نسل جدید» که در پارلمان کردستان عراق، بارزانی را به ناکامی در ریاست منطقه کردستان متهم کرده بود، از وی خواست از جهان سیاست خداحافظی و از کردها عذرخواهی کند.

در همین حال کاخ الیزه، مقر ریاست جمهوری فرانسه، در بیانیه‌ای که روز یک‌شنبه منتشر کرد، گزارش داد: امانوئل ماکرون، در این تماس تلفنی، نسبت به لزوم پرهیز از هرگونه درگیری در میان شهروندان عراقی و حفظ اتحاد در این کشور تاکید کرده است.

به گزارش رادیو فرانسه، در این بیانیه به نقل از امانوئل ماکرون آمده است: رییس‌جمهوری فرانسه از همتای عراقی خود خواسته است تا نسبت به حفظ یکپارچگی کشور عراق با برقراری گفتگو میان اربیل و بغداد و رعایت حقوق کردها و اقلیت‌های این کشور اهتمام ورزد.