خامنه‌ای به اروپا: خُب چشمتان کور که ایران در منطقه حضور دارد!

به گزارش العربیه به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت‌الله خامنه‌ای صبح روز پنج‌شنبه دوم نوامبر در دیدار با جمعی از دانش‌آموزان و دانش‌جویان این کشور تاکید کرد که آنها با «شناخت دشمن اصلی و خبیث ملت ایران یعنی امریکا» ایران را از موانع سختی‌ها عبور خواهند داد.

خامنه‌ای در سخنرانی خود به حملات تند علیه آمریکا بسنده نکرد بلکه حتی کشورهای اروپایی را با این‌که پایبندی خود را به برجام اعلام کرده‌اند با الفاظ تندی مورد حمله قرار داد و گفت: “تاکید اروپا روی حفظ برجام کافی نیست، این کافی نیست که فقط بگویند او برجام را پاره نکند. اولا اروپا باید در مقابل اقدامات عملی آمریکا بایستد؛ ثانیاً از ورود به مسائل دفاعی ما باید پرهیز کند؛ اینکه بیایند همان حرف را بزنند که چرا ایران در منطقه حضور دارد، خب چشمتان کور که حضور دارد؛ یا بگویند ایران چرا موشک دارد؛ خب شما چرا موشک دارید؟ این را از اروپایی‌ها قبول نمی‌کنیم که با حرف زور آمریکا هم‌آواز شوند.”

خامنه‌ای در واکنش به اعلام استراتژی جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: “آمریکایی ها برای خراب کردن نتیجه مذاکرات هسته‌ای یعنی برجام نهایت خباثت را به‌عمل می‌آورند.”

به گزارش رسانه‌های ایران، خامنه ای با انتقاد از “کسانی که معتقدند در مقابل آمریکا، قدری کوتاه بیاییم تا دشمنی آن کم شود”، افزود: “کوتاه آمدن در مقابل آمریکایی‌ها، آنها را جَری و گستاخ می‌کند بنابراین تنها راه، مقابله و ایستادگی است”.

رهبر جمهوری اسلامی ایران که در آستانه سالگرد حمله دانشجویان موسوم به “پیروان خط امام” به سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران در 4 نوامبر 1979 و و گروگان گرفتن کارمندان آن برای برای دانش‌آموزان بسیجی سخنرانی می کرد، گفت: بچه‌های عزیز من، آمریکایی ها نوکر، توسری‌خور و سرسپرده می‌خواهند تا مثل دوران محمدرضا پهلوی بر کشور مهم و پرمنفعت ایران حکومت کنند.

گروگان‌گیری در پی اشغال سفارت آمریکا در تهران که در ادبیات جمهوری اسلامی «تسخیر لانهٔ جاسوسی» نامیده می‌شود، در 20 ژانویه 1981 با پذیرش قرارداد الجزایر از سوی دولت‌های ایران و ایالات متحده آمریکا پایان یافت و پس از 35 سال کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که به موجب آن به دنبال دریافت مبلغ 9 میلیارد دلار از محل جریمه بانک فرانسوی پاریباس به علت نقض تحریم‌های ایران، سودان و لیبی، به هر یک از 53 دیپلماتی که 444 روز در تهران گروگان گرفته شده بودند حدود 4 میلیون و 400 هزار دلار غرامت پرداخت شد که معادل حدوداً روزی 10 هزار دلار خواهد بود.

خامنه‌ای پیشتر در هفته‌ای که گذشت نیز طی سخنانی در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره عدم پایبندی ایران به برجام گفته بود: “نمی‌خواهم وقت را صرف پاسخگویی به اباطیل و یاوه‌گویی رئیس‌جمهور بی‌چاک و دهن آمریکا کنم. این ضایع کردن وقت است که انسان بخواهد پاسخ او را بدهد.”

خامنه‌ای گفت: “آمریکا از ما عصبانی‌ است چون امروز جمهوری اسلامی توانسته نقشه‌هایشان را در لبنان و سوریه و عراق و…به هم بزند. همه یقین داشته باشند که این بار هم آمریکا تودهنی و شکست خواهد خورد”.

رهبر ایران به حضور نظامی کشورش در حمایت از شبه‌نظامیان در سوریه، لبنان و عراق اشاره دارد که موجب اعتراض منطقه‌ای و بین‌المللی شده است.

خامنه ای گفت: “رئیس‌جمهوری آمریکا بلاهت نشان می‌دهد اما این موجب نشود از مکر آمریکا غافل شویم…البته جنگ نظامی اتفاق نمی‌افتد اما مسائلی هست که اهمیتش از جنگ کمتر نیست، بنابراین باید پیش‌بینی کنیم و مراقب باشیم”.

دونالد ترامپ بارها یادآور شده که ایران “روح” برجام را نقض کرده است، وی طی مبارزات انتخاباتی سال گذشته نیز از توافق ایران و کشورهای عضو 5+1 شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان انتقاد کرده بود، و توافق دولت باراک اوباما بر سر برنامه هسته‌ای یران را “یکی از بدترین توافق‌هایی که تاکنون دیده است” توصیف کرد.