احتمال حمله به حزب‌ الله لبنان و حامی اش

با وجود این که لبنان به بحران‌های سیاسی عادت کرده، اما خبرگزاری فرانسه از بیروت به نقل از برخی تحلیلگران نوشت که این بار استعفای نخست وزیر، عواقبی جدی‌تر دارد.

استعفای حریری از مقام نخست وزیر لبنان در اعتراض به دخالت رژیم ایران در امور داخلی لبنان از طریق گروه شیعی حزب‌الله صورت گرفت.

به گزارش رادیو فرانسه، “هلال خشان” استاد علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی بیروت، به خبرگزاری فرانسه گفت: این یک تصمیم خیلی خطرناک است که پیامدهای بسیار سنگین‌تری دارد نسبت به آنچه لبنان می‌تواند تحمل کند.

“فادیا کیوان”، استاد علوم سیاسی دانشگاه “سن ژوزف” بیروت نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: وقایعی با سرعت در حال رخ دادن است که نشان می‌دهد ما در مقابل یک نقطه عطف تاریخی هستیم. شاید یک مواجهه مرگبار روی دهد. نگرانی از یک حمله نظامی علیه حزب‌الله وجود دارد.

غربی ها به حریری هشدار داده بودند

یک روزنامه عرب زبان نوشت: این سرویس‌های غربی بوده‌اند که به نخست‌وزیر مستعفی لبنان در مورد سوءقصد به جانش هشدار داده بودند.

به گزارش رویترز، نشریه الشرق الاوسط مدعی شد سعدالحریری در پی هشدارهای سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی غربی استعفا داده است.

این روزنامه مدعی شده این خبر را از یک منبع نزدیک به الحریری دریافت کرده است.

بنا بر این خبر الحریری مدعی شده چندین سرویس اطلاعاتی غربی به وی هشدار داده‌اند که ممکن است ترور شود.

الحریری اعلام کرده به لبنان بازنخواهد گشت چون جانش در خطر است.

نخست وزیر لبنان روز گذشته از ترور شدن خود در این کشور ابراز نگرانی کرد و از سمت خود استعفا داد.

سعد حریری گفت: فضای فعلی لبنان شبیه شرایط پیش از ترور پدرم شده است. وی رژیم ایران و نیروی زیر حمایت آن حزب‌الله را متهم کرد که اداره کشور را غیرممکن کرده‌اند.

به گزارش العربیه، نخست وزیر لبنان علت استعفایش را دخالت های رژیم ایران از طریق حزب‌ الله دانست و گفت: رژیم ایران به هر جا که می‌رود وحشت و ویرانی به بار می‌آورد

وی افزود:‌ فضای سیاسی لبنان شبیه روزهای قبل از ترور پدرش، رفیق حریری، شده و او احساس می‌کند عده‌ ای برای قتل وی نقشه می‌کشند

سعد حریری در ادامه گفت:‌ قبول نخواهیم کرد که لبنان سکوی تهدیدی علیه امنیت کشورهای منطقه باشد. رژیم ایران تلاش می‌کند جهان عرب را ویران کند و این شر به خودش باز خواهد گشت. دستهای رژیم ایران در منطقه قطع خواهد شد.

استعفای سعد حریری یک روز بعد از ملاقات با علی اکبر ولایتی مشاور خامنه‌ای در بیروت صورت گرفت.