خانه / اخبار مهم روز / فرانسه: اتهام نقض قطعنامه‌های شورای امنیت توسط ایران را جدی می‌گیریم

فرانسه: اتهام نقض قطعنامه‌های شورای امنیت توسط ایران را جدی می‌گیریم

وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد پاریس اتهامات واشنگتن علیه تهران را، که با ارسال سلاح به شورشیان حوثی یمن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده، جدی می‌گیرد و از ایران می‌خواهد به کلیه تعهدات بین المللی خود پایبند باشد.
نماینده آمریکا در سازمان ملل روز گذشته ایران را متهم به تجهیز شورشیان حوثی یمن به تسلیحات موشکی کرد و گفت بر اساس اطلاعاتی که سعودی‌ها منتشر کرده‌اند، موشک بالیستیکی که حوثی‌ها ماه ژوئیه به عربستان شلیک کردند، موشک «قیام» ایرانی بوده است.
نیکی هیلی با صدور بیانیه ای گفت، موشکی که شنبه شب در نزدیکی ریاض پایتخت عربستان رهگیری و ساقط شد نیز «ممکن است منشا ایرانی داشته باشد،» و در ادامه افزود سازمان ملل متحد باید از تهران بخواهد به دلیل نقض دو قطعنامه شورای امنیت پاسخگو باشد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، معاون سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک نشست خبری گفت، ما اظهارات آمریکایی‌ها را جدی گرفته و بر اهمیت پایبندی ایران به کلیه تکالیف بین المللی اش، از جمله ممنوعیت ارسال اسلحه طبق قطعنامه‌های ۲۲۱۶ و ۲۲۳۱ شورای امنیت، تاکید می‌کنیم.
با این حال، وی به این پرسش خبرنگاران که آیا پاریس از اقدامات احتمالی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه تهران در این زمینه حمایت خواهد کرد یا خیر، پاسخ نداد.
کاخ سفید آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت پیش از آغاز درگیری‌ها در یمن، موشک‌هایی مانند آنچه حوثی‌ها به سمت عربستان پرتاب کردند در یمن وجود نداشت و از این رو از سازمان ملل می‌خواهد تحقیقات کامل در خصوص دخالت ایران و دامن زدن به جنگ یمن انجام شود.
ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه هفته گذشته گفته بود که پاریس در زمینه برنامه توسعه موشکی بالیستیک و همچنین سیاست ایران برای ایجاد پلی بین آن کشور و سواحل مدیترانه، از طریق عوامل مورد حمایت خود در منطقه، «اختلافات عمیقی» با تهران دارد.
وی روز ۳۱ اکتبر و پس از نشست شورای امنیت در مقر سازمان ملل متحد گفته بود انتظار دارد اواخر ماه میلادی جاری و در جریان سفر به ایران، ملاقات و گفت‌وگویی «چالش برانگیز» در مورد برنامه موشکی و رفتار ایران، با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود در تهران داشته باشد.
ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه نیز گفته در سفر به ایران که قرار است اواخر ماه جاری انجام شود به احتمال زیاد با همتای ایرانی خود ملاقات دشواری خواهد داشت. او قرار است در این ملاقات در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه‌های موشکی ایران مذاکره کند که از نظر فرانسه ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت است.

او روز ۳۱ اکتبر پس از جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: «ما با ایران در مورد (برنامه‌های موشکی) و فعالیت‌های پنهانی آن کشور و یا از طریق نیروهای نیابتی خود برای ایجاد یک راه تماس مستقیم با ساحل مدیترانه اختلافات عمیقی داریم.»

بیشتر بخوانید:

کاخ سفید درباره حمله موشکی حوثی‌ها؛ به نقش ایران رسیدگی و اعتراض شود

کاخ سفید میخواهد ایران بخاطر نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مورد اعتراض قرار گیرد.

کاخ سفید در بیانیه ای گفته است پیش از آغاز درگیری ها در یمن، موشک هایی مانند آنچه از سوی شورشیان حوثی به سوی عربستان سعودی پرتاب شد در خاک یمن وجود نداشت؛ از این رو از سازمان ملل خواسته می شود تحقیقاتی کامل در خصوص دخالت و دامن زدن جمهوری اسلامی ایران به جنگ در یمن انجام شود.

قطعنامه های ۲۲۱۶ و ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد انتقال تسلیحات به حوثی ها و صدور تسلیحات و ادوات نظامی، و خصوصاً موشک های بالیستیک، از سوی ایران را منع می کنند.

بیانیه کاخ سفید می گوید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران این تجهیزات را به حوثی های یمن داده و بدین ترتیب امنیت و ثبات منطقه را مورد تهدید قرار داده است.

پیشتر، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد ایران را متهم به تجهیز شورشیان حوثی یمن به تسلیحات موشکی کرد و گفت این نهاد بین المللی باید از تهران بخواهد بابت نقض دو قطعنامه شورای امنیت پاسخگو باشد.

نیکی هیلی روز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای گفت، بر اساس اطلاعاتی که سعودی‌ها اخیرا منتشر کرده‌اند، موشک بالیستیکی که حوثی‌ها ماه ژوئیه به عربستان شلیک کردند، موشک «قیام» ساخت ایران بوده است.

وی با بیان این که موشکی که شنبه شب در نزدیکی ریاض رهگیری و ساقط شد نیز «ممکن است منشا ایرانی داشته باشد،» گفت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با ارسال سلاح به شورشیان حوثی‌ دو قطعنامه شورای امنیت در مورد یمن و ایران را نقض کرده است.

نیروهای ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون، در حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری قانونی یمن، علیه شورشیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران، می‌جنگد.

اواخر روز شنبه صدای انفجار مهیبی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در پایتخت عربستان شنیده شد، که مقام‌های سعودی گفتند ناشی از رهگیری یک موشک شلیک شده از سوی حوثی‌ها بوده است.

خانم هیلی از سازمان ملل متحد و همچنین شرکای بین المللی آمریکا خواسته است به منظور وادار کردن رژیم ایران به پاسخگویی در برابر نقض قطعنامه‌های شورای امنیت و قوانین بین المللی، اقدامات لازم و متناسب را انجام دهند.