گزارش حقوقی: 2000 کودک در نتیجه بمباران تعز توسط حوثی‌ها قربانی شدند

یک نهاد حقوقی غیر دولتی یمنی به نام ائتلاف حقوق یمنی روز دوشنبه 13 نوامبر 2017 گزارش داد که در نتیجه بمباران شهر تعز توسط کودتاگران حوثی‌ و نیروهای وفادار علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری مخلوع یمن، در فاصله زمانی آوریل 2018 تا ستامبر 2017 بیش از 2000 کودک قربانی شده‌اند.

ائتلاف حقوق یمنی که موارد نقض حقوق بشر در یمن را ثبت می‌کند، در گزارشی تحت عنوان “کودکان در تیررس بمباران” کشته شدن 300 کودک و زخمی شدن 1804 کودک دیگر، تنها در شهر تعز و در نتیجه بمباران مناطق مسکونی این شهر از سوی کودتاگران حوثی‌ و نیروهای وفادار علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری مخلوع یمن را گزارش کرد.

این ائتلاف که در تهیه گزارش‌های خود تعدادی از موسسات حقوقی غیردولتی یمنی را مشارکت می‌دهد تاکید کرد در بمباران بی‌رویه شبه‎نظامیان کودتاگر علیه تعز انواع تسلیحات سبک، متوسط و سنگین به کار رفته‌اند.

بر این اساس از آغاز سال 2017 میلادی، بر اثر سقوط خمپاره و موشک‌های حوثی بر مناطق مسکونی و خالی از هر گونه اهداف نظامی، 48 کودک کشته و 193 کودک دیگر زخمی شده‌اند.

ائتلاف حقوقی یمن به حادثه روستای عنصوه نیز اشاره و با اهالی و بازماندگان قربانیان مصاحبه کرد. در این حادثه که در 2 نوامبر 2017 رخ داد، حوثی‌ها 5 کودک ساکن این روستا را کشتند و 2 کودک دیگر را زخمی کردند.

روستای عنصوه که در غرب شهر تعز قرار دارد، دو سال است که تحت محاصره حوثی‌هاست و پیکارجویان حوثی در کوه‌ها و تپه‌هایی که از سه جهت به روستا مسلط هستند موضع گرفته‌اند و هر کس را که بخواهد وارد روستا شده یا از آن خارج شود، به ضرب گلوله می‌کشند.

در گزارش حقوقی ائتلاف حقوقی غیر دولتی یمن از شبه‌نظامیان کودتاگر خواسته شده به اقدامات خصمانه علیه اطفال در همه مناطق درگیری در یمن و به ویژه کودکان تعز پایان دهند. این ائتلاف همچنین از سازمان‌های حقوقی محلی و بین‌المللی فعال درباره یمن خواست فشارها علیه حوثی‌ها و نیروهای صالح را برای پایان دادن به بمباران و کشتار کودکان یمن بیشتر کنند.

نهادهای حقوقی در یمن سازمان ملل متحد را به نادیده‌انگاری جنایاتی که شبه‌نظامیان کودتاگر هر روز علیه کودکان تحت محاصره در تعز روا می‌دارند، متهم کرد.