سعد الحریری:« در جشن استقلال لبنان شرکت خواهم کرد و پس از گفتگو با رئیس‌جمهوری لبنان، از آنجا نظر خود درباره قضایا را خواهم گفت.»

سعد الحریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان اعلام کرد روز چهارشنبه 22 نوامبر به بیروت می‌رود و در جشن‌ استقلال کشورش شرکت می‌کند.

سعد الحریری پس از دیدار با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در پاریس اعلام کرد که نظر نهایی‌اش درباره بحران لبنان را پس از گفتگو با میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور در بیروت اعلام خواهد کرد.

حریری همچنین از حمایت مکرون تشکر کرده و گفت: «فرانسه بار دیگر نقش بزرگ خود را نشان داد و این دو کشور همیشه با یکدیگر دوست هستند.»

او ادامه داد: « در جشن استقلال لبنان شرکت خواهم کرد و پس از گفتگو با رئیس‌جمهوری لبنان، از آنجا نظر خود درباره قضایا را خواهم گفت.»

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه 18 نوامبر از نخست وزیر مستعفی لبنان، در کاخ الیزه، استقبال کرد.

هواپیمای سعودی حامل سعد الحریری و همسرش ساعت 8 بامداد روز شنبه در فرودگاه «لو بورژه» پاریس به زمین نشست.

نخست وزیر لبنان، روز چهارم نوامبر هنگامی که در سعودی بود از مقام نخست وزیری لبنان استعفا داد. وی گفت که استعفای خود را در اعتراض به سیاست حزب الله و دخالت بیش از حد ایران در امور داخلی لبنان داده است.

نخست وزیر مستعفی لبنان به دنبال انتشار شایعاتی درباره دلایل حضورش در سعودی بارها تأکید کرده است که اقامت او در ریاض برای مشاوره درباره آینده اوضاع لبنان و رابطه آن با جهان عرب بوده است.

سعد حریری نخست وزیر لبنان روز جمعه ادعای سیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان مبنی بر اینکه پادشاهی سعودی محدودیت‌هایی برای سفر الحریر قرار داده است را تکذیب و آن را دروغ خواند و در پاسخ به آنها در صفحه توییتر خود نوشت : «ادعای اینکه من در سعودی بازداشت شده‌ام و ممنوع الخروج هستم یک دروغ محض است. من اکنون در حال رفتن به فرودگاه هستم آقای سیگمار گابریل».

نخست وزیر مستعفی لبنان ضمن محکوم کردن هر نوع حمله به شهروندان سعودی مقیم لبنان یا مصادره اموال آنها، گفت: «هر حمله به سعودی‌ها به مثابه حمله شخصی به خودم تلقی می‌کنم.»

حریری در توییتر نوشت:« به صراحت اعلام می کنم که حمله به هر شهروند سعودی یا مصادره اموالش به منزله حمله به خانه سعد الحریری است. گر چه مطمئنم متجاوزان یک گروه بی هویت که هدفی جز فتنه در لبنان ندارند.»