خرانه داری آمریکا:تحریم شرکت‌های وابسته به سپاه قدس که اسکناس تقلبی یمنی چاپ می‌کنند

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه ۲۰ نوامبر/ ۲۹ آبان یک شبکه شامل دو شخص، دو شرکت ایرانی و دو شرکت آلمانی را با مطرح کردن این اتهام که آنها برای سپاه قدس اسکناس تقلبی یمنی چاپ می‌کنند تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای می‌گوید این شبکه به دستور نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تجهیزات و مواد لازم برای جعل اسکناس را فراهم کرده و با چاپ ریال یمنی، صدها میلیون دلار پول تقلبی به‌قصد بی‌ثبات کردن منطقه وارد بازار کرده است.

بیانیه نمی‌گوید که این اسکناس‌های تقلبی کجا خرج شده‌اند اما این را مطرح می‌کند که قصد سپاه از این کار بی‌ثبات کردن بازار منطقه‌ای و جهانی است.

آمریکا همچنین می‌گوید که این شبکه برای دورزدن محدودیت‌های کنترل صادرات از اروپا، شرکت‌های اروپایی را فریب داده و از آنها ماشین‌آلات و مواد اولیه چاپ اسکانس خریده است.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید: «این نقشه [جعل اسکناس] عمق و حد فریبی را که سپاه قدس حاضر است در برابر شرکت‌های اروپایی، دولت‌های خلیج و سایر نقاط جهان برای فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده برنامه‌ریزی کند، آشکار می‌کند.»

بر اساس اطلاعیه این وزارتخانه که در خبرگزاری رویترز بازتاب یافته است، شبکه مورد اشاره با دور زدن قوانین اروپا در رابطه با صادرات، لوازم و ابزار جعل اسکناس را از اروپا تهیه کرده است.

این بیانیه در ادامه به اظهارات استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا اختصاص دارد که می‌گوید افشای این برنامه جعل اسکناس «عمق فریبکاری» نیروی قدس را نشان می‌دهد که علیه «شرکت‌های اروپایی، دولت‌های خلیج [فارس] و بقیه جهان به کار می‌گیرند تا فعالیت‌های خود در جهت بی‌ثباتی» منطقه را ادامه دهند.

در اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا به نام شرکت «پردازش تصویر رایان»، زیرمجموعه شرکت تجارت الماس مبین اشاره شده که با مدیریت شخصی به نام رضا حیدری فعالیت می‌کند. بر اساس این اطلاعیه، شرکت یادشده تجهیزات و لوازم مورد نیاز را برای جعل اسکناس‌های یمنی تهیه می‌کرده است.

این اطلاعیه می‌افزاید که رضا حیدری با استفاده از شرکت‌های صوری و برخی دیگر شیوه‌ها، تولیدکنندگان اروپایی را فریب می‌داده تا از نیت اصلی کار وی باخبر نشوند. او در این راستا با شخص دیگری به نام محمود سیف همکاری می‌کرده که مدیر شرکت تجارت الماس مبین است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هر دو این نفرات و شرکت‌های آنها را به همراه دو شرکت دیگر که از آنها به عنوان شرکت‌های صوری استفاده می‌شده، تحریم کرده است.

پیش از این دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده سپاه پاسداران ایران را نهاد حامی تروریسم اعلام کرد و به وزارت خزانه‌داری مجوز داد تا تحریم‌هایی را علیه آن وضع کند.