موگابه،

ژاکوب مویندا، رئیس‌ پارلمان زیمبابوه روز سه‌شنبه 21 نوامبر 2017 اعلام کرد که رابرت موگابه، رئیس‌ جمهوری این کشور از سمت خود استعفا کرد.

پارلمان زیمبابوه روز سه‌شنبه اقدامات لازم برای برکناری موگابه و پایان دادن به 4 دهه تسلط او بر کشور را آغاز کرد.

هفته گذشته ارتش زیمبابوه تلاش کرد رئیس‌جمهوری 93 ساله این کشور را برکنار کند. حزب موگابه نیز او را از ریاست این حزب کنار گذاشت و از او خواست از مقام ریاست جمهوری استعفا دهد.

هزاران نفر از شهروندان این کشور نیز بر علیه موگابه تظاهرات کرده و خواستار کناره‌گیری او شدند. امرسون منانجاوا جانشین احتمالی موگابه نیز در این تظاهرات شرکت کرد.

ژاکوب مویندا، رئیس‌ پارلمان زیمبابوه پیش از این درخواست کرده بود که موگابه محاکمه شود. قانونگذاران زیمبابوه جلسه پارلمان این کشور را تعطیل کرده تا به هتل محل حضور رابرت موگابه رفته و اقدامات لازم برای برکناری او را آغاز کنند. همزمان هزاران نفر در خارج از پارلمان تظاهرات کرده و خواهان استعفای موگابه شدند.

از زمان آغاز بحران در زیمبابوه، رابرت موگابه سکونت‌گاه مجلل خود در هتل هراره را تنها دو بار ترک کرد. او در این دو بار به دیدار فرماندهان ارتش و مراسم فارغ‌التحصیلی گروهی از دانشجویان رفت.

رابرت گابریل کاریگامومبه موگابه در 21 فوریه 1924 به دنیا آمد. او از سال 1975 رهبری اتحادیه ملی آفریقای زیمبابوه را بر عهده دارد. از سال 1980 تا سال 1987 او نخست‌وزیر زیمبابوه و از 1987 تا 2017 رئیس‌جمهور این کشور بود.