مصاحبه با هادی البحره رئیس سابق ائتلاف ملی سوریه در باره نشست آستانه

_آستانهتلویزیون العربیه 95/11/3
مجری: دو سال است و اپوزیسیون سوریه پوتین را جنایت کار و روسیه را کشوری توصیف می کرد که مردم سوریه را به قتل می رساند حال وضعیت تغییر کرده است و موسکو میانجی بیطرف و سالم شده که مذاکرات را تضمین می کند که آقای محمد علوش گفته است.
هادی البحره رئیس سابق ائتلاف ملی سوریه: هنوز زود است که قضاوت کنیم که روسیه یک میانجی بی طرف شده است و یا خیر زیرا که هنوز در جنگ سوریه نقش و شرکت دارد ما ابتدا باید عکس العمل های روسیه وتلاش هایش برای تثبت آتش بس را ببینیم واینکه توافقاتی که قبلا امضاء شده است چگونه اجرا خواهد شد این اولین دلیل است. دوم اینکه در حال حاضر روسیه تلاش هایی می کند که در مغایرت با مواضع سابق اش است تلاش می کند که همه را جمع کند و توافقات آتش بس را به تثبیت برساند و پرونده انساندوستانه را فعال کند و برای مذاکرات بعدی آماده سازی کند.
مجری: پس اسرار این گفته محمد علوش چیست آیا موضع عوض شده است در صورتیکه مسکو هنوز همپیمان رژیم است و اگر نبود که صحنه تغییر زیادی می کرد؟
البحره: ولی تلاش ها و کارهایی که مسکو در حال حاضر اعلام می کند و می گوید که تمایل جدی دارد که آتش بس برقرار شود ولی همه اینها در حال حاضر یک وعده بیش نیست. برای برگزاری نشست آستانه روسیه تلاش زیادی کرد و ترکیه نیز سهیم بود ولی باید نتیجه را ببینیم و بعد می توانیم حول جدی بودن تلاش های روسیه قضاوت کنیم.
مجری: شما الان تلاش می کنید که به روسیه هیچ انتقادی نکنید و انتقاداتتان تنها به ایران و رژیم است. آیا بنظر شما اعتراضاتی که رژیم می کند همان اعتراض های روسیه نیست یعنی آنچه که مسکو نمی تواند بصورت علنی بیان کند رژیم وتهران آنرا بیان می کنند این تقسیم نقش است؟
البحره: ما خوب می دانیم که این سه طرف همپیمان هستند یعنی رژیم و ایران و روسیه ولی می دانیم که منافع و خواسته های روسیه و ایران با هم فرق دارند و ایران و روسیه دیدگاهشان نسبت به منطقه فرق می کند و ما باید روی این اختلافات کار و حساب باز کنیم وتلاش کنیم که از آن استفاده کنیم و آنرا به نتیجه برسانیم تا شاید که آنرا به یک گفتگوی جدی بکشانیم بطوریکه نقش روسیه بخصوص بعد از تشکیل دولت جدید آمریکا تغییر کند..