محکومیت بین المللی حمله تروریستی در مصر

شورای امنیت، دبیر کل سازمان ملل، رییس جمهوری آمریکا و شماری از رهبران کشورها و مقام های بین المللی حمله مرگبار روز جمعه به مسجدی در شبه جزیره سینا در مصر را که بیش از ۲۰۰ کشته برجای گذاشت، به شدت محکوم کرده اند.

گزارش ها حاکی است که افراد مسلح به مسجد صوفیان در یک روستا در شمال شبه‌جزیره سینا حمله کردند و پس از انفجار بمب در این مسجد، نمازگزاران در حال فرار را به گلوله بستند. در این حمله ۲۳۵ نفر کشته و بیش از ۱۰۹ نفر مجروح شده اند.

به گزارش رویترز، شاهدان عینی می گویند، تازه نماز تمام شده بود که ابتدا بمب در مسجد منفجر شد. گفته می شود دست کم ۴۰ فرد مسلح سوار برخودروهای جیب در بیرون از مسجد موضع گرفته بودند و هنگام فرار نمازگزاران به بیرون از مسجد به سوی آنها آتش گشودند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، حمله به مسجد در شبه جزیره سینا را اقدامی «بزدلانه» خوانده است.

رییس جمهوری آمریکا در توییتر خود نوشته است، یک حمله تروریستی وحشتناک و بزدلانه به نمازگزاران بی‌گناه و بی‌دفاع. دنیا نمی‌تواند تروریسم را تحمل کند، ما می بایست به لحاظ نظامی آنها را شکست دهیم و ایدئولوژی افراطی آنها را که مایه حیاتشان است، بی اعتبار کنیم.

رییس جمهوری آمریکا همچنین در توییت دیگری گفته است، با رئیس جمهوری مصر تلفنی صحبت خواهد کرد.

دونالد ترامپ تاکید کرده است: ما می بایست بیش از هر زمان دیگری با هوش تر و جدی تر باشیم، و خواهیم بود. به (ساخت) دیوار (مرزی) نیاز داریم، به ممنوعیت (ورود) نیاز داریم. خداوند نگهدار مردم مصر باشد.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در پیامی ضمن ابراز همدردی با مردم مصر این حمله مرگبار را محکوم کرده است.

رکس تیلرسون خواستار تداوم تلاش های بین المللی برای از بین بردن گروه های افراطی شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در بیانیه ای، حمله روز جمعه به مسجد در شبه جزیره سینا را اقدامی «فجیع و بزدلانه» خوانده و گفته است، «این حمله تروریستی صرف‌نظر از انگیزه‌های آن عملی جنایتکارانه و غیرقابل توجیه» است.

فرهان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است: آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل سازمان ملل عمیقا با خانواده های قربانیان این حمله و همچنین مردم و دولت مصر ابراز همدردی می کند.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرده است که عاملان این «جنایت وحشتناک» می بایست به دست عدالت سپرده شوند.

در همین حال گزارش حاکی است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در تلگرامی به عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر حمله روز جمعه را محکوم کرده است.

ولادیمیر پوتین در این پیام از آمادگی روسیه برای همکاری با مصر در زمینه مبارزه با تروریسم خبر داده است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیزضمن محکوم کردن این حمله با خانواده قربانیان حمله روز جمعه مصر ابراز همدردی کرده است.

ژان ایو لودریان تاکید کرده است که فرانسه در مبارزه با تروریسم در کنار مصر ایستاده است.

وزیر امور خارجه بریتانیا نیز حمله روز جمعه در مصر را محکوم کرده است.«ترزا می» نخست وزیر انگلیس با انتشار پیامی در توئیتر در خصوص حمله تروریستی به مسجدی در سیناء مصر نوشت: از حمله بزدلانه به مسجدی در شمال سیناء هراسان شدیم. با تمامی مردم مصر که به واسطه این حمله شیطانی و وحشیانه آسیب دیده اند همدردی می کنم.

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت حمله تروریستی امروز مصر را محکوم کرد. وی حمایت خود را از تمامی اقداماتی که قاهره در راستای حفظ امنیت خود اتخاذ می کند، اعلام کرد. مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز گفت: من به شدت این انفجار تروریستی که منجر به قربانی شدن شماری از شهروندان مصری شد را محکوم می کنم و مراتب تسلیت خود را به خانواده های قربانیان و مردم مصر ابرز می دارم.

اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه ای حادثه تروریستی العریش را محکوم و بر حمایت از تلاش های مصر در مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز به نیابت از مردم فلسطین حمله تروریست ها به نمازگزاران مصری را محکوم و اعلام کرد: ما اطمینان کامل داریم که این جنایات هرگز تاثیری بر عزم مصر در راستای مبارزه با تروریسم نخواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز در بیانیه ای ضمن محکوم کردن حادثه امروز مصر اعلام کرد: تروریسم تنها محدود به یک منطقه یا دین نیست. ما بار دیگر دعوت خود را در خصوص تلاش برای نابود کردن تروریسم و منابع فکری افراطی آن که تمامی بیگناهان در سرتاسر جهان را هدف قرار داده است، تکرار می کنیم.

وزارت امور خارجه تونس نیز در بیانیه ای اعلام کرد: قربانی شدن دهها شهروند مصری بیگناه را محکوم می کنیم. دولت و ملت تونس عمیقا با خانواده های قربانیان این حمله تروریستی ابراز همدردی می کند.بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران،‌ هم آنچه «اقدام تروریستی و وحشیانه، صبح روز جمعه در شهر العریش مصر نامید را به شدت محکوم کرد.