اعتراف آشکار فرمانده سپاه به دخالت در کشور‌های منطقه

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران با تأکید بر سازماندهی نیروهای بزرگ مردمی در منطقه گفت «در کشورهای منطقه هسته‌های مقاومت مسلحانه ایجاد شده است».

فرمانده سپاه در گردهمایی بسیجیان تهران که در مقبره آیت‌الله خمینی گفت: «تجربه بسیج به دیگر کشورها هم منتقل شده است».

او حزب‌الله لبنان، شبه نظامیان شیعی حشد الشعبی و شیعیان یمنی را نیروهایی دانست که تجربه و الگوی بسیج به آنها منتقل شده است.

به گفته جعفری، در دیگر کشورها نیز حلقه‌های کوچک مقاومت شکل گرفته که در آینده نزدیک تاثیرگزار خواهند بود.

جعفری تشکیل هسته‌های مقاومت در کشورهای اسلامی را برگرفته از نظرات آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی دانست.

همزمان با اظهارات محمدعلی جعفری، محمدرضا نقدی معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران نیز در جمع نیروهای بسیجی همدان بر تأثیر ایران در منطقه تأکید کرد.

محمدرضا نقدی گفت در لبنان، حزب‌الله، در فلسطین، مجاهدان فلسطینی، در سوریه ارتش مردمی، در عراق حشدالشعبی و در یمن انصارالله را «پرتوهایی از خورشید تابان بسیج ایران» دانست.

در اظهارنظر دیگری، حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز شلیک موشک از یمن به ریاض را «یک پیام راهبردی» درباره «تغییر موازنه قدرت به نفع یمن» خواند.

فرماندهان سپاه پاسداران در شرایطی از تشکیل هسته‌های مقاومت مسلحانه و تأثیر ایران در منطقه سخن می‌گویند که شماری از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی و بحرین ایران را به دخالت نظامی و ایجاد تفرقه در کشورهای عربی و اسلامی متهم می‌کنند.

روز گذشته کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای از آنچه «مداخله ایران در یمن» می‌خواند، به تندی انتقاد کرد. واشنگتن تهران را به «بهره‌برداری از فاجعه انسانی عظیم در یمن به نفع خود» متهم کرد.