آمریکا: ژنو تنها پایگاه دست یابی به حل برای بحران سوریه بدون اسد است

آمریکا

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه 29 نوامبر گفت که مذاکرات صلح سوریه زیر نظر سازمان ملل متحد در ژنو، «تنها پایگاه» دست یابی به راه‌حلی سیاسی «بدون دادن نقشی به نظام بشار اسد» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تیلرسون طی سخنانی در واشینگتن گفت: «در حالی که گروه داعش از آخرین پایگاه‌های خود در سوریه رانده می‌شود… نگاه‌های جامعه جهانی به سوی یافت راه‌حلی برای جنگ داخلی سوریه معطوف می‌شود».

تیلرسون همچنین از گفت‌وگوهای ژنو که بر پایه قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز شد، حمایت کرد، در حالی که روسیه، متحد نظام سوریه، به طرح پیشنهادهایی به منظور حل و فصل بحران، ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا در اشاره به مذاکرات ژنو که دور تازه آن سه‌شنبه آغاز شد گفت: «این روند تنها پایگاه ممکن برای باز سازی سوریه و دست یابی به راه‌حلی سیاسی است که نقشی برای نظام اسد و خانواده‌اش در آینده سوریه قائل نشود».

او ابراز عقیده کرد که روند صلح سوریه «در آستانه ورود به مسیر صحیح است».

کنفرانس صلح سوریه در ژنو سه‌شنبه با حضور هیئت نمایندگی اپوزیسیون این کشور آغاز شد. این در حالی است که انتظار می‌رود هیئت نمایندگی نظام سوریه، چهارشنبه به ژنو برسد.

در همین حال نظام سوریه از سخنان سران اپوزیسیون که بر ضرورت کنار رفتن اسد از قدرت با آغاز دور انتقالی تاکید دارند، انتقاد کرد.

تیلرسون در سخنان خود گفت که روسای جمهوری آمریکا و روسیه طی دیداری کوتاه که خیرا در آسیا با یکدیگر داشتند، توانستند دیدگاه‌های خود را درباره روند صلح سوریه، به یکدیگر نزدیک کنند.

او افزود که دیدگاه سوریه درباره مذاکرات ژنو «با ما یکسان است».