سفیر سعودی در یمن: صنعا اولین پایتخت عربی‌ است که از نفوذ ایران خارج می‌شود

محمد آل‌جابر، سفیر پادشاهی عربی سعودی در یمن، قیام صنعاء را “جانبداری از ملت یمن” توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که این قیام منجر به رهایی از دست شبه‌نظامیان تابع ایران، از حمله حزب‌الله لبنان شود.

سفیر پادشاهی عربی سعودی در یمن روز دوشنبه 2 دسامبر 2017 در گفتگو با العربیه گفت که قیام صنعاء، جانبداری از ملت یمن است و مایه امیدواری است که این قیام منجر به رهایی از دست شبه‌نظامیان تابع ایران، از حمله حزب‌الله لبنان شود.

محمد آل‌جابر تاکید کرد آنچه در یمن و به ویژه در صنعاء رخ می‌دهد قیامی علیه شبه‌نظامیان حوثی و نتیجه نقض توافق‌های متعدد صورت گرفته با گروه‌های سیاسی دیگر، برای اجرای اهداف ایران، از سوی آنهاست.

او در ادامه گفت: « حوثی‌ها تابع ایران و شبه‌نظامیان ایران هستند و به امضاء و سپس نقض توافقات عادت کرده‌اند. آنها تا کنون 80 توافق را که با رژیم سابق یمن، قبایل و احزاب سیاسی دیگر و از جمله “توافق صلح و مشارکت” را نقض کرده‌اند.»

آل‌جابر افزود: “ایران حوثی‌ها را از طریق آموزش و کارشناسان حمایت کرد و موشک‌هایی که به سوی پادشاهی عربی سعودی پرتاب شد، از سوی ایران به حوثی‌ها داده شده بود.»

سفیر پادشاهی عربی سعودی در یمن همچنین تاکید کرد که ایران به حوثی‌ها و دیگر عواملش در یمن محصولات نفتی ارسال کرده و 20 میلیون دلار مشتقات نفتی به بندر الحدیده صنعاء فرستاده تا در بازار یمن به فروش برود. اموال حاصل از فروش این مشتقات نفتی برای تامین مالی شبه‌نظامیان ایرانی از جمله حزب‌الله لبنان به کار گرفته شد.

آل‌جابر حزب کنگره مردمی یمن را یکی از احزاب سیاسی اصلی در یمن توصیف کرد و گفت:«خردمندان یمنی زیادی در حزب کنگره مردمی حضور دارند و این حزب یک حزب سیاسی است. عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری فعلی یمن نیز یکی از اعضای این حزب به عنوان بخشی از ساختار سیاسی یمن است.»

سفیر پادشاهی عربی سعودی در یمن پیش از این در صفحه تویتر خود نوشته بود: «صنعاء علیه شبه‌نظامیان ایرانی حوثی به پا می‌خیزد….صنعاء عربی است.»