فرانسه و آلمان خواستار توقف برنامه موشکی بالیستیک ایران شدند

وزیر خارجه فرانسه گفت فرانسه و آلمان توافق کردند رژیم ایران بایستی برنامه موشکی بالستیک خود و تمایلات توسعه طلبانه‌اش در سراسر خاورمیانه را جمع کند. ژ‌ان ایو لودریان در کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی‌اش زیگمار گابریل گفت ما هم‌چنین نظر مشترکی در مورد ضرورت لغو برنامه موشکی رژیم ایران و مطامع توسعه‌طلبانه آن داریم.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی خود در پایتخت فرانسه گفت «ایران لازم است از برنامه موشکی بالیستیک و وسوسه‌های هژموکنیک خود در خاور میانه صرف نظر کند.»
ایالات متحده و کشورهای اروپایی و عربی فعالیت‌های ایران در برخی کشورهای خاور میانه، از جمله در سوریه، عراق، لبنان و یمن، را «بی ثبات کننده» می‌دانند و معتقدند این رفتار تهران نقض روح توافق جامع هسته‌ای ۱۳۹۴ است.
وزیر خارجه فرانسه ماه گذشته نیز گفته بود اتهامات آمریکا علیه ایران را که با ارسال سلاح به شورشیان حوثی یمن قطعنامه‌های سازمان ملل متحد را نقض کرده جدی گرفته و از تهران می‌خواهد به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد.
وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این موضع فرانسه آن را «جهت دار» دانسته و ” هشدار داده است که پاریس با اتخاذ چنین مواضعی، چه عامدانه باشد و چه غیرعامدانه، به اختلافات و درگیری‌ها در منطقه خاور میانه دامن می‌‌زند.
وزیر خارجه فرانسه، که کشورش از حامیان توافق اتمی بین ایران و گروه ۱+۵ – شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان – است، پیشتر خواستار گفت‌وگو بر سر برنامه موشکی ایران شده بود؛ درخواستی که تهران آن را رد می‌کند.
رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده هفته گذشته در نشستی در واشنگتن گفت کشورش متعهد است با تهدیدهای ناشی از ایران روبرو شود و همچنین از شرکای اروپایی آمریکا خواست در برابر رفتارهای بدخواهانه تهران در منطقه بایستند.