اولین تصمیم بین‌المللی ترامپ، خروج آمریکا از توافق تجاری اقیانوس آرام

President Trump signs executive orders at the White House in Washington

دبی-العربیه.نت، فارسی

دونالد ترامپ در اولین تصمیم بین‌المللی خود دستور داد ایالات متحده آمریکا از توافق ترنس-پسیفیک که شامل 12 کشور است خارج شود.

به گزارش یورونیوز دونالد ترامپ بر اساس وعده‌ای که در دوران انتخابات داده بود، دستور داد کشورش از معاهده تجاری اقیانوس آرام خارج شود. او وعده داده بود در اولین روز ورود به کاخ سفید خواهان خروج آمریکا از توافق خواهد شد.

بر اساس این توافق که سال گذشته در میان 12 کشور امضا شد کشورهای عضو قادر می شوند که مبادلات تجاری خود را با تعرفه ای بسیار کمتر از تعرفه کنونی انجام دهند. این پیمان هنوز رسما توسط کشورهای عضو اجرا نشده است. باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا از حامیان این توافق بود. کشورهای عضو این پیمان حدود 40 درصد اقتصاد جهان را در دست دارند.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن پیش تر گفته بود که این معاهده بدون آمریکا بی معنی خواهد بود و به همین دلیل مذاکره کردن غیرممکن می شود.با اینحال برخی تحلیلگران باور دارند که چین می‌تواند خلاء ناشی از خروج آمریکا را پر کند.

ترامپ هشدار داده که مالیات‌ها را برای شرکت‌هایی که کسب و کار خود را به خارج آمریکا منتقل می کنند سنگین تر خواهد کرد. او درباره قوانین موجود گفت: «ما قوانین را به حد زیادی کاهش می دهیم. ما قوانینی را خواهیم داشت که قدرتمند هستند و از مردم محافظت خواهند کرد. مشکلی که با قوانین کنونی داریم این است که با وجود آنها شما نمی توانید هیچ کاری را انجام دهید.»

کشورهای استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور، ایالات متحده آمریکا و ویتنام عضو این پیمان هستند و باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از حامیان پروپاقرص این پیمان بود.