جسد 3 آتش‌نشان و یک شهروند که پیشتر از موتورخانه پلاسکو پیامک فرستاده بودند؛ پیدا شد/اسامی 17 آتش نشان مفقود حادثه دردناک پلاسکو

fire_ware_b0d23جسد سه آتش‌نشان و یک شهروند در موتورخانه ساختمان پلاسکو پیدا شد. آنها قبل از مرگ برای همکارانشان پیامک فرستاده بودند ولی شهردار تهران این پیامک‌ها را تکذیب کرده بود.
دوشنبه 23 ژانویه 2017 نیروهای امداد توانستند با حفر تونل‌های جانبی به طبقه منفی یک ساختمان پلاسکوی تهران وارد شده و جسد سه آتش‌نشان و یک شهروند را در آنجا پیدا کنند. این افراد در روز حادثه برای دوستان و همکارانشان پیامک فرستاده بودند که حالشان خوب است و تنها پای یکی از آنها شکسته است. در آن زمان محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و همچنین سخنگوی سازمان آتش‌نشانی این موضوع را تکذیب کرده بودند.
در ویدئویی که در حین عملیات امداد و نجات ضبط شده، اعضای تیم امدادی به قالیباف می‌گویند: “دکتر صداها را از موتورخانه شنیدیم، منتظر دستور شماییم” شهردار تهران در پاسخ، ضمن تکذیب موضوع پیامک به تیم امداد می‌گوید: “چند بار گفتم دوباره کاری نکنید، خطر ایجاد نگنید، آن پیامک و تلفن‌ها تکذیب شد.”
با گذشت پنج روز از حادثه، تا کنون 6 جسد از زیر آوارها بیرون کشیده شده است. یک نفر نیز بر اثر سوختگی، جان خود را در بیمارستان از دست داد.
هنوز آمار دقیقی از تلفات حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو در دست نیست. شهردار تهران پیش از این، از کشته شدن قطعی 20 آتش‌نشان خبر داده بود، لیکن پیدا شدن جسد یک شهروند در موتورخانه حاکی از تعداد بیشتر کشته شده‌هاست. با توجه به ازدحام جمعیت در ساختمان پلاسکو پیش‌بینی می‌شود رقم نهایی کشته‌شدگان بیش از آن چیزی باشد که انتظار می‌رود.
به گزارش خبرگزاری فارس تعدادی کارگر افغانی نیز در محل حادثه حضور داشته‌اند. “محمد سرور رجائی”، فعال فرهنگی مهاجران افغانستان در روزنامه شهرآرا درباره افغانی‌های حاضر در ساختمان پلاسکو گفته: ” یقینا، در آغاز آتش‌سوزی برج قدیمی پلاسکو صدها نفر که شاید ده‏‌ها نفرشان از مهاجران افغانستان بوده‌اند، حضور داشته‌‏اند.”
بسیاری از خانواده‌های افغان که به صورت غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند، از ترس دستگیری و اخراج، مفقود شدن اعضای خانواده خود در حادثه پلاسکو را تا کنون اعلام نکرده‌اند. مسئولین شورای شهر از خانواده‌های افغانستانی که عزیزان آنها در پلاسکو کار می‌کردند خواسته‌اند بدون ترس از پلیس مراجعه کنند و نام و مشخصات مفقودان را بدهند.
به گزارش روز پلاس، اسامی 17 تن آتش نشان های مفقود در فاجعه پلاسکو اعلام شد
علی امینی فرمانده ایستگاه 2 آتش نشانی ساعت یک بامداد امروز پیکر این شهید از زیر آوار بیرون آورده شد.
ولی منجیری محمدی
محسن روحانی
محمد آقایی
محسن قدیانی
امیر حسین داداشی
فریدون علی تبار
علیرضا صفی زاده، رئیس ایستگاه چهار آتش نشانی تهران
رضا نظری
رضا شفیعی
حسین سلطانی
علی مستوفی
محسن روحانی
حسین حسین زاده
حامد هوایی
ناصر مهرورز
مجتبی کوهی