نشست اردن-فلسطین: تصمیم ترامپ درباره قدس باطل است

محمود عباس

دیوان پادشاهی اردن، روز پنج‌شنبه 7 دسامبر 2017 اعلام کرد که ملک‌ عبدالله دوم، پادشاه این کشور بر “حمایت کامل اردن از برادران فلسطینی و محافظت از حقوق تاریخی و قانونی آنها در قدس و تلاش‌هایشان برای تشکیل دولتی مستقل با پایتخت قدس شرقی” تاکید کرد.

پادشاه اردن روز پنج‌شنبه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین در عمان، پایتخت اردن دیدار کرد و گفت که تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر، نقض قوانین بین‌المللی است.

پادشاه اردن در این دیدار بر ضرورت افزایش تحرک‌های عربی، اسلامی و بین‌المللی برای حمایت از حقوق فلسطینی‌ها، عرب‌ها و مسلمانان در شهر قدس که به مانند کلید صلح و ثبات در منطقه است، تاکید کرد و خواستار اقدام برای محکومیت بین‌المللی تصمیم آمریکا و ممانعت از هرگونه اقدام یک‌جانبه از سوی دیگر کشورها شد.

پادشاه اردن و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین بر ضرورت هماهنگی موضع عربی و متحده کردن تلاش‌های مشترک و تماس با جامعه بین‌المللی درباره تاثیر خطرناک تصمیم آمریکا بر روی ثبات منطقه و تلاش‌های صلح تاکید کردند.

ملک‌ عبدالله دوم گفت که جامعه جهانی باید مسئولیت خود را برای اتخاذ موضعی جدی در حمایت از صلح به منظور حل و فصل مناقشه فلسطین انجام دهد. او گفت که موضوع قدس باید در چهارچوب یک راه‌حل کامل که شامل تاسیس دولت فلسطین با پایتخت قدس شرقی باشد و بتواند در صلح و آرامش در کنار اسرائیل زندگی کند، حل و فصل شود.

دو طرف تاکید کردند، هر اقدامی که اوضاع تاریخی و قانونی شهر قدس را تغییر دهد باطل است و باعث افزایش ناآرامی‌ها و خشونت در منطقه و جهان خواهد شد.